Annkina
Vi har i helgen tagit bort vårt hallonland, och nu är frågan vad vi ska plantera där nästa år?

Vad har ni för tips? Det kommer ju att komma massor av skott, det har vi räknat ut, så vad sätter man?

Vi funderar på potatis, är det bra?
masa
Potatis är bra, vi gjorde det förra året. Det kommer en del skott, men de trivs inte så bra om potatisblasten växer sig stark. Efter potatisskörden börjar skotten växa, men då kan man gå och sticka dem med spade, och så småningom tröttnar hallonplantorna.
jimvidar
Själv så ska jag anlägga ett hallonland till hösten, har börjat titta på priser och sorter, men det kostar pengar 98:- för en sort såg jag.
Annkina
CITAT (masa @ 09-09-2013, 09:08) *
Potatis är bra, vi gjorde det förra året. Det kommer en del skott, men de trivs inte så bra om potatisblasten växer sig stark. Efter potatisskörden börjar skotten växa, men då kan man gå och sticka dem med spade, och så småningom tröttnar hallonplantorna.

Tack för svar! Det låter ju bra och ändå rätt så enkelt. smile.gif

CITAT (jimvidar @ 09-09-2013, 15:11) *
Själv så ska jag anlägga ett hallonland till hösten, har börjat titta på priser och sorter, men det kostar pengar 98:- för en sort såg jag.

Vi funderar på att köpa nya plantor också och sätta på ett ställe där de inte sprider sig ut i andra land. smile.gif
jimvidar
Haida lär vara en sort som inte sprider sig lika lätt. Själv vill jag ha minst två sorter sommar och hösthallon.
torkil
Planterade 10 Haida för 4-5 år sedan men det har inte blivit så bra. Har skrivit här innan om problem och skott som dör, vissnar innan de hinner bära frukt. Kan ju va jag som haft otur fått någon sjuka eller om jag gjort något fel. Provat vattna rejält när det varit torrt och tycker inte det liknar någon av de vanliga sjukdomarna. De ger massa nya skott och sprider sig också rejält. Kanske inte fått Haida för enl literaturen ska de vara "häckbildande" vilka mina inte är, tvärtom, långa skott utan sidogrenar. De bär som blivit, inte många, har varit mycket goda. Haft förhoppning varje år att nästa ska bli bättre men nu har jag tröttnat och i går flyttade jag ut alltihopa till en glänta i en liten skogsdunge.
Tänkte plantera blåbärstry på hallonens gamla plats. Blivit nyfiken på den. Det är en solig och fin plats. Någon som har erfarenhet av blåbärstry ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon