[attachment=78569:kaktus.jpg]
Anna-Karin Lundberg
09-09-2013, 06:12
Wow, vilken imponerande blomning!
Tusen tack för svaret. Jag googlade på namnet och fick lite olika svar ang skötseln bl a stod det att man måste ha den i 5-10 grader på vintern alt hela året i ljust fönster. Tjejen som har kaktusen är en kompis till en kompis så jag vet inte men jag tror att hon har den köksföstret året om.
Dessutom skulle jag ju vilja veta var man kan köpa en sådan underbar blomma. Jag har perfekta fönster för den.
Den är inte helt ovanlig i handeln. Denna är en s.k. mormors-växt, dvs den har funnits på fönstebräden under många år. Finns flera liknande sorter, bl.a. E subdenudata (vanligast, vita blommor).
Den mår bäst av att övervintra svalt utan vatten (för att inte växa fult och utdraget pga dåligt ljus) men klarar sig även i rumstemperatur (fortfarande så torrt som möjligt utan att den helt skrumpnar ihop).
Den här tycker jag är väl så snygg (Echinopsis 'Rose quartz')
[attachment=78583:DSC_0127_c.JPG]
[attachment=78584:DSC_0129_c.JPG]
P.S. - efter lite eftertanke - den är nog inte så lätt att hitta i en vanlig blomsteraffär/plantskola/Plantagen/Blomsterlandet - dessutom vet de sällan vad deras kaktusar heter - man får vara glad om den är märkt kaktus. Echinopsis subdenudata brukar man kunna hitta - men man får identifera den själv. Nätet är nog den bästa källan om man verkligen vill ha en specifik sort. Wermlands Desert Plants verkar ha den i katalogen annars kan man alltid gå utomlands.
Tack så mycket jag skall leta bor i Halmstad men skall till Malmö nästa vecka. Skulle gärna ha en rose quartz också.
Då kan jag rekommendera Trädgårds-Paletten (i Kulladal). Där brukar man kunna finna flera olika Echinopsis (och man kan nog fråga efter dem dessutom). Dessutom har de en hel del olika Epiphyllum (om man nu vill ha kaktus med stora blommor).
Chili Linkan
14-10-2013, 20:27
http://www.succseed.com/ Har jag beställt från flera gånger, en svensk sida, bra kvalite på kaktusar och fröer där ifrån.
Jag snabbtittade på sidan ser jättespännande ut. Jag får hålla igen så att jag går igång lagom annars blir det för trångt hemma hos mig. En dag när jag hinner skall jag titta lite närmare, det är ju jättebra presenter för sådana som inte vill passa växter.
Teo jag hann inte till Paletten sist jag var nere i Malmö men efter jul blir det bättre om tid. Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.