CITAT (Jan af Lisö @ 09-09-2013, 09:39)

Nenna, det du skriver är helt sant för vinteräpplen, men inte för höstäpplen, t.ex Amorosa/Aroma. De skall plockas "rätt" vecka för att hålla länge.
Bifogar länk till en intressant artikel
http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...f04/Tr04-02.pdfKolla tabell 2, för tidigt plockade blir de inte tillräckligt söta, för sent håller de inte lika bra.
Betänk att detta gäller odlingsstationen i Kivik, Skåne. Bor du i Siljanstrakten skulle jag knappast vänta till andra halvan av september med att plocka dina äpplen eftersom höstens första frostnatt förmodligen redan inträffat. De har dock helt rätt i att plockdatum brukar ligga på ungefär samma datum år efter år, oavsett sommarväder. I min gamla trädgård i mälardalen brukade sommaräpplena mogna i början av augusti, höstfrukten och vinteräpplena var plockklara till månadsskiftet augusti-september och frosten kom vanligtvis andra veckan i september. I min nya trädgård i zon ett väntar frosten till början av oktober och vinteräpplena, som är det enda som växer här än så länge, är plockklara i någon gång efter den 15 september. De har nästan fördubblat sin storlek den senaste 1,5 veckorna.