Jan af Lisö
Skall äpplen plockas tidigare i år´än "normalt" pga den soliga sommaren ? Tänker på höst- och vinteräpplen t.ex i Stockholmstrakten !
Nenna på Aspö
Höst- och vinterfrukt mognar bara delvis på trädet, de eftermognar under lagringen. Det betyder att de behöver sitta så länge som möjligt på trädet, utan att utsättas för frost, om de ska tåla lagring. Den soliga fina sommaren påverkar smaken och äpplenas sockerhalt framförallt, inte så mycket lagringsegenskaperna. Själv uppskattar jag "spritsigheten" hos vinteräpplen såhär på höstkanten och tar dem gärna direkt, men förra årets skörd klarade sig in i mars inslagna i tidningspapper i en banankartong på balkongen. Då har de fått en sötma och arom de saknar så här års.
Jan af Lisö
Nenna, det du skriver är helt sant för vinteräpplen, men inte för höstäpplen, t.ex Amorosa/Aroma. De skall plockas "rätt" vecka för att hålla länge.

Bifogar länk till en intressant artikel
http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...f04/Tr04-02.pdf

Kolla tabell 2, för tidigt plockade blir de inte tillräckligt söta, för sent håller de inte lika bra.
Huggorm
Jag vet inte hur det var i Stockholmstrakten men här på västkusten var våren väldigt sen i år, träden lövades inte förrän minst en vecka in i maj. Det måste man väll också ta hänsyn till?
Nenna på Aspö
CITAT (Jan af Lisö @ 09-09-2013, 09:39) *
Nenna, det du skriver är helt sant för vinteräpplen, men inte för höstäpplen, t.ex Amorosa/Aroma. De skall plockas "rätt" vecka för att hålla länge.

Bifogar länk till en intressant artikel
http://www.slu.se/Documents/externwebben/o...f04/Tr04-02.pdf

Kolla tabell 2, för tidigt plockade blir de inte tillräckligt söta, för sent håller de inte lika bra.

Betänk att detta gäller odlingsstationen i Kivik, Skåne. Bor du i Siljanstrakten skulle jag knappast vänta till andra halvan av september med att plocka dina äpplen eftersom höstens första frostnatt förmodligen redan inträffat. De har dock helt rätt i att plockdatum brukar ligga på ungefär samma datum år efter år, oavsett sommarväder. I min gamla trädgård i mälardalen brukade sommaräpplena mogna i början av augusti, höstfrukten och vinteräpplena var plockklara till månadsskiftet augusti-september och frosten kom vanligtvis andra veckan i september. I min nya trädgård i zon ett väntar frosten till början av oktober och vinteräpplena, som är det enda som växer här än så länge, är plockklara i någon gång efter den 15 september. De har nästan fördubblat sin storlek den senaste 1,5 veckorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon