Ludvig Johansson
09-09-2013, 18:23
Jag har en äkta valnöt jag skulle vilja ympa eller okulera på mandchurisk. Har ni något tips? Jag har t-chipbuddat 1 planta och "patchbuddat" 2. Det var för några dagar sedan. Vet inte om det funkat. Valnöt lär vara mycket svårt att föröka (förutom via nötter).
Ludvig Johansson
17-09-2013, 21:09
Jag återkommer med hur det gick. Spännande detta.
Ludvig Johansson
27-09-2013, 11:58
Jag har satt plastpåse runt ymparna för att de inte ska torka ut. Jag tror det är nödvändigt när det tar så lång tid för ympen att växa ihop. Knopparna har svällt lite grann men fortfarande vet jag inte om det är på rätt väg.
Helen i Piteå Zon 5
27-09-2013, 13:07
Överkurs för mig men spännande att följa med hur det går för dig.
Huggorm
27-09-2013, 16:35
Kan man ympa valnöt på hösten? Annars brukar man göra det på våren och stammen skall vara närmare uppvaknande från vinterdvalan än det man ympar dit. Ymppunkten skall hållas varm också, 20 grader eller något sådant
Ludvig Johansson
30-09-2013, 20:02
Man kan försöka :-) Har du lyckats ympa valnöt Huggorm? Bra jobbat! Hur gick du tillväga?
Fast jag har ju inte ympat utan okulerat. Jag har läst i Michael Dirrs förökningsbok att ympning på våren med vattenburen värme är ett sätt som vissa använder. Andra okulerar på sommaren, vanligt bl.a. i Rumänien och Bulgarien. Framgångsfaktorn för utomhusokulering sommartid verkar ligga kring 50% (för proffs). Tydligen rotympar man äkta valnöt på vingnöt också för att den ska gå bättre att odla i fuktig jord.
Jag har den stora fördelen av att ha ett uppvärmt växthus så chanserna borde öka något. Och andra sidan vet jag knappt vad jag gör! Sedan är det förstås inte vår just nu så ympning är inte aktuellt. Idag tog jag mod till mig och kapade ned en av valnötterna strax ovanför okuleringsstället.
Ett annat roligt experiment är att jag okulerat wilson poppel på sticklingar av jättepoppel. En av dem hade nu fått rötter så den krukade jag in. Skottet har inte börjat röra sig ännu. Kanske den inte gör det förrän till våren?
Ludvig Johansson
30-09-2013, 20:10
För den som undrar vad detta handlar om: Att ympa är när man låter en pinne (ympris) växa fast i en planta medan vid okulering så stoppar man en knopp från en växt under barken på en planta. Okulering är därför mycket resurssnålare, men pilligare. En fördel med okulering är att den görs när barken släpper från plantan man ska okulera på, dvs under sommaren. En annan fördel är att det inte kräver lika stor framförhållning som vid ympning (ympris ska vara i vila, dvs vara taget på vintern och förvarad kallt tills man ympar på vårkanten).
Jag har testat ympa på syren, men första försöket misslyckades (inget lämpligt ympris, som ju är ett problem). Skulle man kunna okulera? Ska göra ett nytt test nästa vår.
En hibiscus sinensis är nästa försökskanin, ska tydligen gå att ympa (och då med ympris som är i samma fas, det är ju en tropisk växt som aldrig är i vila). Vi får se hur det går.
Men har man slut på lämpliga platser så har ju möjligheterna öppnat sig något om jag kan ympa in eller okulera fler sorter....
Kul är det i alla fall!
Ludvig Johansson
01-10-2013, 12:20
Hibiscus är intressant. Den är ju mycket lätt att föröka via sticklingar så den kanske är lätt att ympa eller okulera också. Jag har en storblommig "Newbiscus" liknande planta jag har funderat om det går att okulera på Hibiscus syriacus för att få bättre härdighet. Det finns träd och buskar man höstokulerar, kan vara värt att kolla upp vilka.
Apropå ditt användarnamn Oliv, så läste jag på webben att man lyckats ympa oliv på manna-ask. De tillhör båda olivfamiljen. Efter det så har jag okulerat oliv på vanlig ask. Jag tror inte det kommer att fungera men man kan hoppas. En annan familj som är värd att utreda är rosfamiljen där man kan ha rönn som grundstam. Jag har prövat att okulera päron och rosor. Troligen kommer det att misslyckas eftersom jag inte skyddade okulationen mot torka. Ett annat försök är att okulera äkta kastanj på ek eller bok. Sedan kan man fundera på om det blir sunda växter långsiktigt även om de initialt skulle växa ihop. Ett annat försök som jag inte tror på är att jag okulerat persika på hägg.
Till våren blir det nog en del ympande också men det är trevligt att kunna växtföröka året runt. Det är bara att lära sig vad man kan göra när.
Syren vet jag inte om det är lätt eller svårt att ympa. Okulera gör du på sommaren, eller när barken släpper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.