koja72
Hej !
Jag har plockat bort flera svampar från en stor kruka, som jag har en rejäl clivia i. I andra krukväxter är det som ett gult lager/täcke över jorden. Plockade även bort en svamp ur en kruka med kornettblomma i. Vad är det för svamp ? Det är en och samma sort och de är lite gula, nästan åt det svagt neongula hållet. Är den farlig för krukväxterna i långa loppet ? De ser inte ut att lida av detta, men det är inte så värst trevligt, när det växer svamp bland fina krukväxter. Kan den vara farlig, om ett barn eller ett djur skulle råka äta av den ? Vad gör jag för att få bort svamptäcket och själva svamparna ?
Aqvakul
Detta har även "drabbat" mig, särskilt bland cliviorna. Jag har heller inte märkt att växten tagit skada. Funderat över om jag vattnat för mycket måhända...
koja72
Jag har inte vattnat för mycket, snarare tvärtom. Funderar på vad det är för svamp och om sporer fanns i blomjorden ?
koja72
Hittade denna länk som ger en del svar, men inte hur man får bort det eller om den är giftig. Någon som vet ?

http://www.svampar.se/attachments/article/...eckskivling.pdf
Piccante
Risken att någon skulle äta den är nog mikroskopisk dessutom brukar de vara ganska kortlivade.
Bassam
Hej
Jag tar bort dem flera gånger och mina växter blir fri av dem nu.
H.Bassam
theseraphim
Svampar som man inte känner till ska man självklart inte äta men inom handeln har detta ökat allt mer de senaste åren och det beror på att odlare blivit allt mer miljövänliga och använder kompostjord i större utsträckning än tidigare. I kompostjord finns allt möjligt bl.a. svampsporer men det är helt ofarligt för plantan då de lever av kompostmatetialet i krukan men någon form av svavelmedel kan vara ett sätt att få bort det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon