Full version: Insynsskydd
ansanpansan
Funderar på insynsskydd på en plats på tomten för få lite mer enskildhet då det under semestermånaderna blir en del spring förbi vår tomtgräns.

Vi vill inte ha en och samma ihopväxta häck utan lite mer oregelbundenhet och inte så kompakt men ändå så att det gör skillnad. Vi vill ha hallon på tomten och undrar om man kan sätta lite hallon på en del av området. Hur långt ifrån staketet bör plantornaniså fall planteras så att det inte hänger över för mycket och hindrar folk att passera. Passagen utanför staketen är smal.

Hur skulle ni tänka och göra? Vilka buskar/ häckar kan man plantera så att de bildar en häck och som inte blir för höga?

Häck?

EvaKlemming
Hej. Har inte något förslag på sort, bara ett tips att insynsskydd från växtlighet blir effektivare om ni planterar en bit in på tomten dvs. en bit ifrån de som går förbi och närmare er själva, eller som i det här fallet nära er uteplats. Då minskar den yta som är insynsskyddad men samtidigt blir det lite intimare kring sittplatsen och skyddet från insyn ökar.
Bassam
Hej

Det finns i marknad rosor häckar, och jag tycker att de passar bra, om man vilja dem som har hög som tycker om.
Obs
du kan åka till plantagen och fråga efter deras trädgård mästare.

H.Bassam
Allekulla
Utan att lämna förslag, så föreslår jag att ni kollar rosor som doftar (typ Rose de Recht), andra vackra buskar i olika höjd. Föröka tt få blomning och/eller doft hela säsongen. Sätt dem gärna oregelbundet, så de mer bildar ett snår. Jag tycker det är snyggare än häck.
Peztis
Eva har en bra tanke där, en som ni bör fundera över hur ni vill ha det. Är det tomten ni vill insynsskydda eller är det sittplatsen?

Hallon är ju inte fel och hur nära de ska placeras beror på om ni vill ha dem ifred eller om de som går förbi ska kunna få norpa åt sig lite. Tänk på att rotspärra, hallon sticker gärna iväg.

En variant är kanske att sätta lite skydd uppe vid sittplatsen och lite mer vid staketet så att det tillsammans bildar ett mer komplett skydd. Hoppas du förstår lite hur jag tänker.
ansanpansan
Hej!

Tack för alla svar och för bra svar. För tillfället vet vi inte om vi vill ha sittplatsen där. Vi kanske bygger ut och gör altan också. Dessutom har vi barn som vi vill se när de leker på den stora gräsytan. Den delen av tomten vill vi inte riktigt "lumma igen" så att säga. På baksidan har vi större tomt med mer planteringar och fler sittplatser.

Vi vill ha lite skydd för de passerande oavsett vart vi är på tomten där framme.

Undrar hur det är att gräva. Vart jag än sätter ner spaden i gräasmattan stöter man på sten Dessutom så har björkarna stora rötter just där häckpartiet kommer att vara.

på vänstra sidan tänkta jag mig några pallkragar/ köksträdgård i framtiden i liten skala. Ska provodla nästa sommar för att kolla läget. Det är i väst men en del träd skymmer som sagt utanför tomten på alla sidor så det blir vandrande sol så att säga.

Så från vänster om det funkar blir någon sorts köksträdgård som sedan avlöser insynsskyddet. Man vill ju dock ha insynsskydd även på den delen köksträdgården är i men vet inte hur om man inhängnar den.

Är inte rosor svåra? blir de inte sjuka och klarar de lermarken vi har. Vi är nära sjö och det är mossigt och en del stora rötter.

gräver man hål eller en lång rabatt? Vi vill inte att för mycket av gräsmattan tas i anspråk då vi vill a den som lekyta.
Bassam
Hej

Om man har barn ska man satsa på stora gräsmatta och undvika stora träd som ger plats små och göra skugga över växter och hus, men för insynskydd tycker jag olika sorter av bär, de är fina passar Sverige klimat och behöver de inte mycket skötsel. plus vi kan äta deras frukt som innehåler mycket Vitamin C, som vi behöver mycket i Sverige på grund att vi har lite sol.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon