Madeleine1
Hej!

Vad ska man egentligen göra med jorden i trädgårdslandet nu på våren. Vi har alltid fräst, men det känns som "maskmord".... sad.gif
På delar av landet hade jag ganska mycket gräsklipp och de bitarna känns betydligt luckrare nu, men resten av landet är ju stenhårt. unsure.gif
Någon som kan tipsa mig om alterntiv?
Virgo
Upphöjda odlingsbäddar, pallkrageodling. Det är bara att välja!
Man behöver inte slita ut sig vår o höst.
Att göra dessa bäddar är ett engångsarbete (men inte underhållslöst)

Man slipper gräva i stenhård lera och allt växer bättre.

Odlingsbäddar fixar man till på en helg och de är färdiga innan planteringssässongen börjar. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Nästa höst gräer Du allting och täcker över vintenr . På våren när jorden reder sig tar Du av täckelset ( jag har använt löv och masonitskiva) så är jorden superlucker ochhärlig å det är bara å köra.

Tänk på att tillföra mkt stallgödsel varje år så blir jorden till sist superlucker å härlig!

Hälsar Ingrid
Madeleine1
Tack för tipsen!
Jag täcker landet med gräsklipp så länge jag har det tillgängligt. När ska man lägga på stallgödsel?
Ingrid på Västkusten
Nuuuu är dte solsken å tid för stallgödsel ( hele våren fram till mitten av Juni cirka i större delen av Sverige vi i södern brukar kunna 'komma undan' med mitten av Juli med)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon