Peztis
Funderar på att ge bort ett silverpäron i present. Men mottagaren har planer på att eg bara ha krukor på gruset där jag (och mottagarens sambo) tycker att trädet borde kunna planteras.

Om nu mottagaren inte vill gräva en grop där eller inte vet hur den vill ha det, hur gillar trädet att stå i en kruka tro? Antar att det bästa är dessutom att skydda trädet under vintern, helst genom att gräva ned krukan eller slå frigolit/bubbelplast runt krukan.
Bassam
Hej

Obs
(att skydda trädet under vintern, helst genom att gräva ned krukan eller slå frigolit/bubbelplast runt krukan.)

Inte bara på vinter men det är viktigt under vårvinter ( Januari- Februari ), på grund av jorden är kallt men luften är varm, så rötter kan inte suga vatten som växter behöver.

H.Bassam
Huggorm
Det är väll ett relativt bra träd för kruka eftersom det tål torka och värme, sånt brukar det kunna vara en del av på sommaren. Men det kommer ju inte ta många år innan det växer ur krukan, om det inte är en väldigt stor sådan
Peztis
Men då har de kanske hunnit komma överens om hur de ska ha det och var de ska ha det! biggrin.gif
Peztis
Nu har jag införskaffat ett silverpäron! Köpte även en murgröna i matchande färg samt chrysantemum i en läcker mörkt röd. Planterade det i en typ "tub trug" så får mottagaren själv bestämma hur det ska placeras. Planterade även några rosa lavendel jag frösådde i våras.

Sedan ska jag ju få in härligheten i bilen... För att hålla jorden lite på plats tryckte jag ned en massa avklippta kärleksört och så här bidde det:

[attachment=78643:IMG_4634_1.jpg]
[attachment=78644:IMG_4636_1.jpg]

Känner mig faktiskt rätt nöjd.
Alexander-VG-zon3
Vet inte vilken zon det kommer växa i ? men i zon 3-4 har det svårt att övervintra i kruka åtminstone hos mig fast isolering, knappt det levde efter varje vinter. Men i mildare zoner är det nog inga problem.
Peztis
Zon 3-4 stämmer rätt bra. På Plantagen sa hon att det borde funka bara man isolerade krukan ordentligt. Mottagaren har även en inglasad uteplats så... Eller så får de gräva ned det, helt enkelt.
CillaM
Fast jag skulle rekommendera starkt att plantera det i marken. Träd i den här storleken mår inte bra av att stå i kruka och det lär dö inom några få år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon