orkideh89
Hej!
Tidigare i år skickade jag ett meddelande med bild på min vackra ros som hade fått svarta maskar/larver på sina nya blad och knoppar, varvid jag hade klippt av alla nya grenar som var skadad. Då försvann också knopparna och möjligheten till blomning. Jag fick tips av någon att spreja med ett medel som sugs av växten och skyddar den invärtes.

Som tur återhämtade sig rosen och det är nu (så sent som i september) som den blommor, alltså försenad. Men nu har den fått ohyra igen av ett annat slag (se bilderna).

Jag har nu blandat vatten + såpa + lite lite ättika och sprejat med egen medel som jag inte har någon aning om det kommer att hjälpa. Känns inte som det har hjälpt. Så jag gav mig på växten och med en servett torkade bort /gnuggade bort de små gröns krypen.
Min fråga till er kunniga:

1- Hur kan jag hitta botgöring för växten nu?

2- Hur kan jag skydda rosorna i framtiden så att jag ej får samma problem nästa år?

3- Vad beror det på? För lite näring i jorden? för lite sol? för lite gödsel?

Tacksam för era svar!

är det en sort eller flera olika sorters ohyra?
hattstugan

Bladlöss!
Spola med så hård stråle du kan från vattenslangen! Såpa + vatten kan hjälpa! Skippa ättikan!
Repa av lössen för hand också!
Tror att det torra vädret bidrager till lössen! Men vet inte säkert!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon