|
Hej alla veteraner och kunniga.
Vi har just blivit med hus, som renoveras på egen hand, och trädgård som odlats fram sedan 50 talet. Den är ca 1500 kvadrat stor varav ca en tredjedel består av en fruktträdgård i tre rader med ca 7 träd i varje blandat plommon, äpplen och päron...jag vet inte men tror att ALLA är olika sorter också. Fruktträdgården står söder om huset och träden är alla mycket välskötta men inte beskurna de senaste tre åren i alla fall. Det står andra trär och buskar på övriga trädgården också. Jag kan nästan inget om trädgård och växter men tror mig ha identifierat npgra rhonedenron, två klarbärsträd, ormbunkar, klematis, nyponrosor, andra spridda rosor...några olika sorter, två krusbärsbuskar, rabarberplantor, lite olika perenner som jag inte har en aaaaaaning om vad det är men inte tyckte blev något vidare av under sommaren heller, någon sorta hasselträd, två gigantiska enar...ja ni ser själva.
Gräsmattan är vi nöjda med och hanterar med en åkgräsklippare. Rabatter finns runt hela huset men har under våra tre månader på plats totalt växtöver av lite allt möjligt och någon önskan eller förhoppning om att ha kvar dem finns inte.
Under hela sommaren har jag, sambon renoverar, jagat denna trädgård och gjort så gott jag kunnat vilket betytt klippt gräset, plockat de bär som funnits och numera krattar jag fallfrukt och slänger på återvinningsstationen...det blev ca 4 fulla säckar med plommon efter att det vindat till lite i förra veckan. Äpplena och päronen är inte mogna ännu men de riskerar att gå samma väg som plommonen är jag rädd.
Nu till mina frågor till er som vet bättre: Som ni förstår inser jag ju att trädgården i sin nuvarande form inte kommer fungera för oss, vi har gärna fruktträd men de är tokmånga och kommer tidsnog att behöva tas ner även om vi inte har så bråttom med det. Vart skall vi börja nu för att ha ett bra utgångsläge till våren när jag misstänker att min trädgård kommer skjuta ordentlig fart? Vi önskar lite blommor om våren men är inte så noga med att det blommar hela sommaren, vi tänker odla lite smått i pallkragar till våren men önskar inget större land. Jag vill gärna få frukt och bär men i måttliga mängder som jag klarar av att ta hand om istället för att bara slänga dem.
Har ni några tips om vad vi bör göra? Vi älskar vår trädgård men hanterar inte den så önskar inte bygga på med mer utan önskar snarare få kontroll över det som finns först. Vart börjar vi?
Vi bor i växtzon 1, ganska nära havet men måttigt vindskyddat.
Otroligt tacksam för goda råd till mig som är extremt nybörjaraktig men mycket villig att lära.
kerstin z5-6
11-09-2013, 19:17
1. låt träden vara kvar och släpp ta "hand om hetsen. Äppelträd kan förvisso beskäras men måste finns inte Visst kan ni glesa ut bestånd sen -men vilka plommon är godast? Vilka äpplen ? päron? Tar ett par år att veta...
2. Rabatter med perenner -blir inte mkt av beror nog på att de är ogödslade , ej delade på länge och överväxta av ogräs. T det lugnt med det med .. juveler kan döljas i dem -dyra , svårfångade ovanliga sorter.
Rabatter: Inget ser så sorgligt ut som en igenväxt rabatt och ingen förvanlig är så stor som en rabattrenovering gör-OCH den är väldigt enkel
I vår medan de är ganska små -eller i höst om du har tid-Gräv upp alla perenner , rensa dem från ogräs noga .. ställ dem i skugga tätt ihop vattna dem o håll dem fuktiga Grepa med grep upp all kvarvarande växtlighet , jord förbättra passa på att dela stora ex -Vet du inte namn -fråga här-har de pålrot ska de inte delas alla andra går bra. <<<<<<Återplantera men bra avstånd , bar jord kan till det växtihop täckas med gräsklipp slaget före midsommar = mindre ogräs rensning
Bygg en kompost för överbliven frukt o annat avfall inklusive gräsklipp.
Trädgård tar tid och ska vara kul! inte ett måste!!!
theseraphim
11-09-2013, 23:02
Av erfarenhet via vänner o bekanta så stressa inte första året men tveka inte på att såga ner träd om ni inte vill ha dem, det är eran trädgård nu så vad tidigare ägare gjort ska ni inte visa hänsyn till för nu är det ni som ska trivas där. Givetvis är äpplen trevligt men om tex två äppleträd ger mer än vad ni i vänner mäktar med att ta hand om finns ingen mening att ha tex sex äppleträd då ni bara får en massa fallfrukt. Angående perenner så bestäm om ni vill ha kvar något för tycker ni inåt om det så gräv bort det, skänk bort det eller gör vad som men vill ni trivas så ska det vara eran trädgård och inte de förra ägarnas. Gräv bort sådant ni inte vill ha och vill ni inte ha perenner så fyll igen och så gräs eller lägg grus för att slippa skötseln så gått det går. Pallkragar är ett utmärkt sätt att odla i och själv har jag murade varianter med putsade ytor som är riktigt fina, nästa år blir det i rostig metall:)
godivaex
14-09-2013, 09:18
Ja det låter ju onekligen som en hel del jobb. Jag skulle:
ta ner några fruktträd. Men planera noga vilka träd som ska bort. (Påverkar strukturen i trädgården) Sen kan det ju vara roligt att ha kvar dom frukter som smakar bäst också... Tänka den planen över flera år och inte hugga ner allt nu.
Läsa på om hur en kompost fungerar. Kompostlimpa kan jag rekommendera. All fallfrukt kommer att ge er fin jord.
Ta reda på vad som finns i perennsrabatten, det kan finnas guldkorn. Jordförbättra perennrabatten med gräsklipp (eller kanske fallfrukt?) Rensa ur det som är uppenbart ogräs (t.ex. gräs) Vänta med att rensa för mycket för det lär dyka upp jättefina grejjer i vår t.ex. Plantera in marktäckare för att i framtiden slippa rensa så mycket ogräs (även marktäckning hjälper med det)
Det viktigaste är att trädgården måste få vara något härligt och inte bara en massa tungt jobb. Tänk att det kommer att ta några år att få koll på det mesta. Bo in er!
Funkar inte det ta hjälp av ett trädgårdsproffs för att få till strukturen i trädgården. Lycka till!
Man behöver inte beskära fullvuxna fruktträd, är man inte intresserad av att ha en egen fruktodling är det bättre att låta dem sköta sig själva. Men ge trädgården ett par år innan ni sågar ner något, gamla fruktträd kan man inte ersätta utan vidare. Be folk komma och plocka om ni inte vill ha frukten och ordna med en bra trädgårdskompost, så har ni någonstans att göra av fallfrukten. Man behöver inte ta rätt på frukt och bär! I år har jag bara ätit direkt från bärbuskarna, inte tagit in någonting. Det som blir över får fåglarna eller gräsmattan. Jag har inte det minsta dåligt samvete för det! Vi kommer nog inte ta rätt på alla äpplen heller, men det gör inget för äppelträden är mest prydnadsträd för mig. Jag förstår faktiskt inte varför så många verkar uppleva det som ett tvång att ta rätt på allt. Samlar de in alla frön från blomrabatterna också? Skippa rabatterna om det inte är något för er, men var försiktig med att ta bort buskar och träd. Jag har gått andra vägen och utökar rabatterna år för år eftersom jag tycker att de kräver mindre skötsel än gräsmattan. Men det gäller ju att det är härdiga perenner och buskar som inte kräver en massa omsorg och att man har stora, sammanhållna planteringar.
Och jag upprepar: Du behöver inte ta rätt på bär och frukt!!!
Nenna på Aspö
14-09-2013, 21:42
Det största felet du kan göra är att ha för bråttom! Du behöver bo minst ett år i din trädgård för att ta reda på vad som finns, vad du tycker om, vad som är friskt eller sjukt och vad du bara måste göra dig av med för att du inte gillar det. Tänk på att det tar åtminstone tjugo år för ett nytt träd att växa upp, ångrar man sig när man väl satt sågen i stammen är det för sent. För övrigt kan ni kanske sätta en lapp på staketet och bjuda in grannarna att plocka frukten istället? Jag har full förståelse för att det är omöjligt att renovera och samtidigt vara "bonnmora", här hemma har husrenoveringen tagit paus över sommaren till förmån för trädgårdsrenovering. Det är första sommaren på minst tjugo år som jag inte kokat jordgubbssylt i juli, tiden räckte inte i år.
Anna-Karin Lundberg
15-09-2013, 06:00
Hej Missme! Nu har du hamnat på ett ställe där det finns människor som bara älskar sina växter, trädgårdar och träd. Du har kommit helt rätt och du kommer få massor av råd. Alla går nog ut på att ni inte ska se jobbet utan glädjen med er nya trädgård!
Håll gräsmattan klippt, det får trädgården att se bebodd och omskött ut. Och medan ni åker runt där och klipper den, så ser er omkring, andans in och njut. Ta det lugnt och stressa inte fram något.
Nu har ni just flyttat in och renoverat i huset, det tar månader att göra sig hemmastadd. Trädgården går snart och lägger sig inför vintern så ni behöver inte ta några beslut nu.
Om jag var i era kläder skulle jag gå runt med kameran en dag, fota trädgården från olika håll, fota i rabatter och bakom hus, fota buskar och träd både på håll och nära. Gör er besväret att klättra upp på taket och fota trädgården ovanifrån - ni kommer bli förvånade vilken vy man får över den. Med hjälp av bilderna kan du se hur trädgården är uppbyggd och du kan få ideer och tankar som du inte har nu. Ni ska förstås hänga här på forumet ända till våren och kanske har du fått lust, ideer och mera kunskap. Det ni undrar över frågar ni, bilderna hjälper att minnas och förstå, perfekt även att visa här om ni vill fråga.
Slappna av och njut nu bara. En ny och oupptäckt trädgård är inte jobb - det är njutning. Ni har bara inte haft tid att se det än.
Vilka bra svar jag fick, bra för de är mycket det samma vilket brukr betyda att det är värt att lyssna :-)
Så om jag summerar vad jag just nu behöver göra: Få igång en kompost - har ställt en fråga om hur jag skall tänka i komposttråden redan :-) Låte träden stå och eventuellt inte beskära dem nu - även om jas-teorin dundrar i huvudet Fortsätta klippa gräset Klura lite på rabatterna men inget som MÅSTE vara gjort nu i september heller Ta hand om min fallfrukt på ett vettigt sätt
saker jag kan lägga på väntelistan: Ta ned träd Hacka upp rabatterna
OM jag nu vill ha lite tidiga blommor till våren, tänker lite snödroppar kanske lite nercisser, när BÖR de vara i jorden? Innan tjälen, som jag misstänker dyker upp i november här i Halland, eller i god tid innan...typ nu då?
Detta med att fota saker och lägga upp för att kunna få svar på vad saker är var ju en otroligt bra idé. Skulle nämligen vara mycket roligt att veta VAD för äpplen, päron och plommon vi har här. Vad skall man fota? Bara frukten som den är eller dela den så insidan synd och även bladet på trädet eller vad behövs för en identifiering? Skulle ju vara bra att veta när vi kan förvänta sig att vilka frukter är klara. Vinteräpplen säger nämligen inte mig ett något :-) När plockar men dem till exempel?
Även detta att fota trädgården var ju en bra idé som jag kommer göra för funderingar vidare.
Tack för alla bra svar, och återkom GÄRNA med fler råd.
kerstin z5-6
15-09-2013, 14:15
Vårlök kan du köpa nu de levereras ofa from slutet september Fota frukt löv trädet som helhet för id Komihåg att ju mer du beskär ett äppelträd desto mer skjuter de o desto mer ljus får du in = mer frukt är man nöjd med nuvarande fruktsättning finns ingen större anledning att beskära Stenfrukter som plommon beskärs under JAS Äppelträd kan beskäras tidig vår , sommar under JAS -egalt Fortsätt fråga! här
Släpp beskärning av fruktträd! Då har du ett bekymmer mindre att tänka på. Träden är för det mesta bara tacksamma om de slipper lägga kraft på att läka sår. Lägg krutet på en bra kompostlösning istället, så slipper ni fara till tippen med fallfrukt och ris. Känner du någon hästägare? Mina grannar hämtar gärna fallfrukt till sina hästar.
Så här års brukar trädgårdsföreningar och fruktodlingar m.fl bjuda in pomologer som sortbestämmer gratis. Kolla runt om det finns någon "äppeldag" eller liknande i närheten.
Nenna på Aspö
16-09-2013, 09:38
Beskära fruktträd gör man för att 1) hålla nere storleken så att det blir bekvämt att plocka och 2) för att maximera avkastningen. Det är du inte intresserad av i alla fall. Vill du ändå göra NÅGOT så ta med dig en sekatör och japansåg och gå ner och rensa bort eventuell död ved, får sådant sitta kvar kommer trädet förr eller senare duka under i svampsjukdomar. Glöm inre att desinficera verktygen med rödsprit mellan träden bara :-) I ett kort perspektiv kommer träden inte alls ha något emot att slippa klippas under en säsong, men får de växa helt fritt blir de lätt alldeles för stora och täta för att du ska tycka det är kul, det kommer om tio år vara källarmörkt i er fruktträdgård. På sikt föreslår jag alltså att du ändå ska klippa litet grann på dina träd, men med uppmaningen att strunta fullständigt i hur man borde göra. Gallra ur grenar där det är för tätt, ta bort låga grenvåningar som gör gräsklippning eller promenader besvärliga, se till att få träd du är nöjd med och som ger den där skira grönskan som är så underbar varma sommardagar.
Själv är jag fortsatt anhängare av den urmodiga vinterbeskärningen eftersom det är mycket lättare att få en överblick över trädet när det är lövfritt. Strukturen syns mycket tydligare och det är lättare att få balans i kronan. Att det dessutom kliar i fingrarna att få sätta igång med trädgårdsarbetet är en hygglgt bra drivkraft.
Det viktigaste med en trädgård är att man ska tycka om den själv. Tycka om att vara i den och tycka om att sköta den. Trädgård ska ge kraft, inte stjäla den!
CITAT (Nenna på Aspö @ 16-09-2013, 10:38)  Beskära fruktträd gör man för att 1) hålla nere storleken så att det blir bekvämt att plocka och 2) för att maximera avkastningen. Det är du inte intresserad av i alla fall. Vill du ändå göra NÅGOT så ta med dig en sekatör och japansåg och gå ner och rensa bort eventuell död ved, får sådant sitta kvar kommer trädet förr eller senare duka under i svampsjukdomar. Glöm inre att desinficera verktygen med rödsprit mellan träden bara :-) I ett kort perspektiv kommer träden inte alls ha något emot att slippa klippas under en säsong, men får de växa helt fritt blir de lätt alldeles för stora och täta för att du ska tycka det är kul, det kommer om tio år vara källarmörkt i er fruktträdgård. På sikt föreslår jag alltså att du ändå ska klippa litet grann på dina träd, men med uppmaningen att strunta fullständigt i hur man borde göra. Gallra ur grenar där det är för tätt, ta bort låga grenvåningar som gör gräsklippning eller promenader besvärliga, se till att få träd du är nöjd med och som ger den där skira grönskan som är så underbar varma sommardagar.
Själv är jag fortsatt anhängare av den urmodiga vinterbeskärningen eftersom det är mycket lättare att få en överblick över trädet när det är lövfritt. Strukturen syns mycket tydligare och det är lättare att få balans i kronan. Att det dessutom kliar i fingrarna att få sätta igång med trädgårdsarbetet är en hygglgt bra drivkraft.
Det viktigaste med en trädgård är att man ska tycka om den själv. Tycka om att vara i den och tycka om att sköta den. Trädgård ska ge kraft, inte stjäla den! Ja det är klart, jag vill ju att det skall fortsätta se sådär underbart ut som det gör eftersom träden är satta i rader, får lura lite på beskärningen...också bra att ha något att göra över vintern som du säger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|