När vi blev hus och trädgårdsägare för tre månader sedan "ärvde" vi även en ganska skruttig kompost för trädgårdsavfall. Den ligger i skugga under massa träd och är ca 2x3 meter och omgärdas på tre sidor av någon sorts metallvägg som är ca 50 cm hög. I komposten ligger trädgårdsavfall som är blött och sörjigt. Jag gick i kanten av den öppna sidan en dag och är glad att jag hade gummistövlar på för jag sjönk säkert tio cm ned i det. Ovanpå detta ligger lite ris från tidigt i våras och nu under sommaren har vi lagt på en liten mängd gräsklipp ovanpå riset.
Vad gör man med denna kompost? Skall jag gräva i den och "vända" den som det står i böcker jag läst? Eller är den sur och skall hämtas av en grävskopa och jag börja en ny kompost, kanske i mycket mindre skala? Vi har en stor trädgård med fruktträdgård, rabatter och överhuvudtaget en hel det träd och buskar...mycket fallfrukt nu som vi kör till återvinningen.
Ja, hur gör jag? Är det jord det där jag sjönk ned i och skall användas kanske?
Hej
Du kan använda dem men inte nu, vänta till våren när växter väer, annars ska din kompost förlorar mycket näring under vinter, på grund av av vatten från regn lösa näring Medan vilande växter, så näring går till grund vatten, och ska skada miljö.
H.Bassam
Eva i Västerås
12-09-2013, 07:32
Klart ni ska använda komposten.
Är det blött så ligger väl komposten i en grop. Sjunker du ner, så är det förmodligen kompost ända ner.
Starta en ny kompost bredvid, den kan vara bara en hög på marken. Raka av det översta lagret med ris och gräsklipp i den gamla komposten och lägg i botten på den nya. Ta sedan rätt på det jordiga, halv- och helmultnade i den gamla till rabatter och planteringar. Gammal trädgårdskompost innehåller inte så mycket näring, så den kan ni sprida i höst. Fallfrukt, som inte ruttnat på träden (monila), är jättebra i komposten, men helst utblandad med ris, gräs och löv.
Köp sedan en kompostbok som vinterläsning. Det är enklare än många tror med kompost.
Hej
De är alla som prata om växter säger lägga inte komposten under höst och vinter, vi jobbar mycket nu med miljö. plus näya växter om de kommer är svaga och kan inte stå mot kyla.
Obs
det är bättre att vi tänker på grundvatten,, och det händer ingeting om vi väntar till våren.
H.Bassam
Grundvattnet skadas knappast av en vanlig trädgårdskompost, Bassam!
Tycker som Eva, starta en helt ny bredvid den som är lite sörjig idag. Finns det risk för att växter kan växa in (t ex snöbär och syren är pigga på det har jag märkt här hemma) så kan det vara bra tt lägga en markduk i botten. Lägg sedan lite torra kvistar och därefter så vänder ni över komposten i den nya behållaren.
Ännu bättre är det om du kan skaffa två eller tre fack i den nya. När ni vänder, passa på att sålla (om det går att sålla sörjan) så att det som är förmultnat är i en behållare och det som är halv- eller inte alls förmultnat i den andra. Till våren använder du det förmultnade till att strö ut och vända ned i rabatterna och/eller landet.
Kasta det INTE! Det är gratis jordförbättring du har där.
Ok, av svaren förstår jag att jag kan göra något vettigt av det jag har i alla fall. Nu är ju frågan då, för jag är riktigt ny på detta med trädgård och vet då rakt absolut inget om kompost, hur skall fördelningen vara?
Ponera att jag köper sådana där gröna stängsel som finns i järnhandeln, de är ca 1 meter höga tror jag: Jag tror man skall bryta sönder kvistarna något men om jag lägger i nya så kan bladen vara kvar va? Hur mycket kvistar skall det vara i botten? en fjärdedel, en femtedel? Sedan kan jag då ta lite av det gräsklipp vi hällt och lägga på och sedan fyller jag upp med den "sörjan" som legat länge. Det växer faktiskt inget i den direkt så det är väll bra. Just nu åker vi till tippen med alla våra fallplommon och de börjar ta slut men äpplen och päron är kvar. Hur stor del av denna fallfrukt kan jag packa ned i varje kompost för jag kommer noch göra som någon föreslog och försöka göra fler...kanske så många som tre, får väll ge bort till grannar när våren kommer om det blir bra.
En sista dum fråga då: Detta jag läst om att vända komposten betyder alltså INTE att jag skall ta en grep, klättra upp i denna sörja och ställa mig och faktiskt vända på den som den ligger utan starta en ny med den jag har?
Skall ABSOLUT skaffa en bok om kompostering till samligen trädgårdsböcker jag redan har skaffat. Något tips på en som är bra för en nybörjare?
Asch, jag kom på en fråga till. Om jag nu lägger markduk i botten, kan/skall jag täcka över den med något också då när jag tycker den är full och bara skall gotta till sig? Om om jag skall det, vad är faran, vinsten och när skall det göras?
Hej,
Det är bra att ha en kompost med tre fack, då "gräver du över" från ett fack till ett annat och får på så sätt den omrörning och genomluftning som behövs för att snabba på nedbrytningen till färdig jord.
De där gröna gallren är bättre om du fodrar dem med plast som du gör lite hål i , gallerkomposter blir annars lätt för torra under sommaren, och även komposter behöver fukt för att nedbrytningen ska fortsätta. Om du ids och har lite spillvirke kan du göra som jag - bygg en träkompost med tre fack. Hållbart och trevligt.
Jag skulle inte ha markduk i botten - du vill att maskar och andra småkryp ska komma in, och det kan de inte om du bottnar med markduk.
Jag tycker att Lena Israelssons bok Köksträdgården är bra på alla sätt, om odling kompost, jord etc. Ett komplett uppslagsverk för trädgårdsintresserade med tonvikt på ätbart.
Lycka till!
RibesRubusVitis
15-09-2013, 19:04
CITAT (Missme @ 11-09-2013, 20:17)

När vi blev hus och trädgårdsägare för tre månader sedan "ärvde" vi även en ganska skruttig kompost för trädgårdsavfall. Den ligger i skugga under massa träd och är ca 2x3 meter och omgärdas på tre sidor av någon sorts metallvägg som är ca 50 cm hög. I komposten ligger trädgårdsavfall som är blött och sörjigt. Jag gick i kanten av den öppna sidan en dag och är glad att jag hade gummistövlar på för jag sjönk säkert tio cm ned i det. Ovanpå detta ligger lite ris från tidigt i våras och nu under sommaren har vi lagt på en liten mängd gräsklipp ovanpå riset.
Vad gör man med denna kompost? Skall jag gräva i den och "vända" den som det står i böcker jag läst? Eller är den sur och skall hämtas av en grävskopa och jag börja en ny kompost, kanske i mycket mindre skala? Vi har en stor trädgård med fruktträdgård, rabatter och överhuvudtaget en hel det träd och buskar...mycket fallfrukt nu som vi kör till återvinningen.
Ja, hur gör jag? Är det jord det där jag sjönk ned i och skall användas kanske?
Nu efter att ha läst lite mer samt faktiskt varit ute och hackat i den där gamla komposten visar det sig, just som flera sagt, att det är svart fin jord som ligger under det ytlager av gräsklipp och pinnar som lagts där sist i år. Eftersom vi inte lagt så mycket där och haft trädgården större delan av året så är det ett ganska tunnt lager...som jag dessutom varit och hackat lite i.
Jag kommer absolut försöka starta en bättre kompost men kommer vänta med det till våren. Jag tänker lägga det hack som ligger ovanpå underst i den nya komposten, skaffa en sikt av hönsnät och sikta bort de rötter och mindre bitar som finns i den fina svarta jorden som är i kompsten och lägga det som blir kvar i sikten över starten i nya komposten. Använda den fina jorden att starta pallkragar och växthuset med samt sedan lägga trädgårdsavfallet som blir under tiden ovanpå den kompost jag startar.
Eftersom den gamla komposten är STOR kommer det säkert bli en del fin jord kvar...bör jag sikta den och lägga den i en egen ny kompost eller låta den ligga kvar tills jag behöver den tro?
Är jag på rätt spår?
Eva i Västerås
28-10-2013, 13:16
Låter jättebra!
God vår
Nu börjar det blir dax att använda den där jorden i komposten och jag var ute och hackade i den med en grep lite idag för att se hur det ser ut. Överst är löven nu torra, direkt under är löven skyblöta, under detta...där är den jorden! Luktar som den skall MEN innehåller myyyycket mer kvistar och onedbrutna prylar än jord jag någonsin använt.
Jag hade tänkt att använda komposten i mina pallkragar jag skall starta, två kragar skall vara två etager höga och två skall bestå av ett etage. Är det ok att i kragarna med två etage lägga BARA komposten i understa lagret och sedan blanda översta etaget med köpejord och gödsel?
Denna kompost är som jag tidigare sagt togikt stor och i min mening för fylld med onedbrutna delar...om jag startar om den och lägger den snygg på plats i annan behållare och lägger lock på...kokar den ihop sig under året då så jag kan använda den nästa år då oldingsivern kommer vara mycket stor i och med att vi skall bygga växthus i höst.
Eva i Västerås
11-03-2014, 22:52
Kompost i botten till drygt en kraghöjd av 2 och en halv kraghöjd till enkelkragar blir bra, blandat med ris gör inte så mycket om inte riset är grovt eller långt. Man kan hacka eller klippa långt ris i 2-3 dm längder, så det blir hanterligt. Täck sedan med mer ren matjord tills lådorna är fulla. Jorden kommer att sjunka ihop och behöver fyllas på med din nya fina kompost varje vår.
Hej Peztis
- om man lägga komposten under hösten, en del av näring laka ur från komposten och ska skada grund vatten.
_ för mig jag tycker att använder kompost kvarn, och blanda komposten direk i jorden på våren.
- Jag tycker inte blanda frukt med jorden, även om de friska, på grund att sina skal innehåller kemi material som kommer när människor använder bekämpningsmedel.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.