Full version: vinranka
ystrm
Jag köpte för två år sedan en vinranka som ger gröna små söta druvor, förra året gav den druvor för första gången. Saken är att den tar ganska gott om plats i växthuset och jag undrar om jag kan flytta ut den och placera den vid en solvägg med spalje. Vi bor i skaraborg så värmen kommer relativt tidigt.
Virgo
Mitt tips!
Låt den stå kvar i växthuset men beskär ordentligt varje år och knipsa av grenarna efter 2:a klasen på varje gren.
Plantan blir inte så stor då men får större druvor.
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor tål ganska hård beskärning, min klipps ganska hårt under senhösten innan jul som är beskärningstiden ifall man ska klippa hårt, vinrankor kan blöda rejält ifall man klipper vid fel tid.
Det går även att klippa i vinrankan på sommaren ifall man enbart klipper i de nya örtartade gröna skotten det kan hjälpa till att begränsa storleken.
Vill du testa en vinranka mot din solvägg och gillar den sorten du har, tillverka en ny vinranka med hjälp av ex. avläggare, jag brukar ta de nya långa skotten runt slutet på juni-början av juli då de är tillräckligt långa att böja ner mot jorden. Skotten skadar jag lite på undersidan, trycker ner mot marken, skottar över lite jord och lägger en sten på, när det kommit ut rötter har man en ny planta som kan klippas bort från moderplantan.
MariaS
Hej
Jag har också en vinranka i växthuset. Förstår ditt problem med att den brer ut sig.
Jag bor på Kålland (norr om Lidköping) och frågade helt enkelt min trädgårdshandlare.
Det skall inte vara några problem att flytta ut vindruvan, de flesta sorter idag är härdiga på friland upp till zon 5 - särskilt de söta sorterna.
Däremot fick jag rådet att vänta till hösten med flytten, eftersom druvan kommer igång mycket tidigare på våren i ett växthus än på friland.
På hösten har druvan gått i vila igen, så efter klippningen - flytt ut! rolleyes.gif
ystrm
Tack för tipsen....
Emma
Hej.
Jag fick rådet att plantera min nyinköpta vinranka utanför växthuset men dra in ett skott i växthuset för snabbare mognad och större druvor.
Tänkte prova det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon