Anna-Karin Lundberg
12-09-2013, 10:06
Det här är en växt som följt mig rätt många år. Den har nog blivit lite försummad på sistone men nu är den omplanterad i frisk jord. Den har stått på fönsterbrädan men ser ut att ändå sakna ljus, eller är det bara för lite vatten? Den har lååånga blad, men få och de torkar i topparna. Kan jag göra så den får fler blad, eller ser de helt enkelt ut så här tro? Kan jag beskära den, typ klippa av hela "busken"? Blir det snyggt när det växer ut, eller blir den ännu fulare då?
Jubbe063
12-09-2013, 10:57
Ser ut som för lite ljus. Bladen blir långa rangliga och lite bleka i sökandet efter ljus.
Försök placera den lite ljusare och med tiden blir den bättre.
Och på frågan om du kan beskära den så är svaret visst kan du göra det. Med största sannolikhet kommer den att skjuta en till flera sidogrenar under beskärningsstället. Men som sagt. inte nödvändigt med beskärning.
Jag skulle vänta tills den blivit frisk och stark innan jag beskärde den.
Den ser som sagt ut att behöva mer ljus.
Jag tycker dessutom du ska ligga i med vattningen tills den kommit igång, så fort jorden har torkat helt så vattnar du igen.
Sen mår den bra av att stå svalt och ljust på vintern och utomhus på sommaren.
Anna-Karin Lundberg
13-09-2013, 06:44
Tack för råd. Den står på fönsterbrädan i en fönstervinkel, så den har ljus från två håll, öster och söder. Dock växter några stora ekar utanför huset, så solen ligger inte på. Men en ljusare plats kan den inte få i mitt hus. Mer vatten kan den absolut få, jag har nog trott att den ska ha det torrt. Det finns hibiskus på samma fönsterbräda och den vattnas säkert fem gånger oftare än den här, stackars växt! Hibiskusen talar ju tydligt om när den är törstig, så då häller jag på. I fortsättningen provar jag att vattna den här när jag vattnar hibiskusen så ser jag vad som händer och väntar med beskärning.
Om jag klipper den kommer alltså troligt skott på sidan av stammen och inte en ny i mitten?
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-09-2013, 07:44)

Tack för råd. Den står på fönsterbrädan i en fönstervinkel, så den har ljus från två håll, öster och söder. Dock växter några stora ekar utanför huset, så solen ligger inte på. Men en ljusare plats kan den inte få i mitt hus. Mer vatten kan den absolut få, jag har nog trott att den ska ha det torrt. Det finns hibiskus på samma fönsterbräda och den vattnas säkert fem gånger oftare än den här, stackars växt! Hibiskusen talar ju tydligt om när den är törstig, så då häller jag på. I fortsättningen provar jag att vattna den här när jag vattnar hibiskusen så ser jag vad som händer och väntar med beskärning.
Om jag klipper den kommer alltså troligt skott på sidan av stammen och inte en ny i mitten?
Ökenväxter tål långvarig torka men föredrar regelbunden vattning. Däremot vill de torka upp ordentligt mellan vattningarna för att inte ruttna, så det är bara att peta i jorden med jämna mellanrum och se när den behöver vattnas. Jag har svårt att tro att den behöver lika mycket vatten som en hibiskus. Har du möjlighet så skulle det vara otroligt bra om du kunde ge den extra belysning under vintern.
Något nytt skott i mitten kommer inte om du beskär den.
_Skruttan_
28-12-2013, 01:54
Hej!
Hur har det gått med din Beucarnea recurvata, flasklilja?
Den vill ha fullt solsken året om och vattna inte på "kulan" (minns inte vad det heter) för då
ruttnar den. Vattna en gång i veckan och mindre vintertid, ge näring vår-höst.
Jag har en modell mindre, 5 år, den växter mycket långsamt och det blir inte en hand- eller fotboll utan "kulan" kommer att jämna ut sig. Kulan ska vara ovanför jorden hela tiden.
Den här växten "äter" jord, så fyll på när det behövs, bara så att det täcker rötterna och möjligen det understa på "kulan". Duscha gärna bladen.
Du kan se bilder av den på:
https://www.google.se/search?q=beaucarnea+r...672&bih=855Berätta gärna hur det går, lycka till!
Skruttan
Hej
det behöver mera ljus plus man kan vattna när man känner jord torkat, man kan lägga finger i jorden om finger kommer tork, det betyder att du behöver vattna, inom hus behöver de mera vatten på grund att de går inte på vila.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
28-12-2013, 09:11
Hej!
Det har bara gått tre och en halv månad och dessutom i den mörka årstiden, men växten planterades om i ny jord när tråden skapades och den fick mer vatten än tidigare. Kanske har foten vuxit till i omfång, men annars har det inte hänt så mycket. Det kommer hela tiden nya blad i toppen men gamla blad gulnar. Vi får se vad som händer nu när ljuset börjar återvända, den står på sin vanliga plats i hörnet mellan två fönster i öster-söder-läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.