Full version: Vårblommor?
Klint
[attachment=78636:2013_07_27.jpg]

I år gjorde jag denna rabatten,nu blommar luktärt sommar aster tobaksblommor ringblommor m.m
Men vad ska jag ha till våren?
Massa påskliljor? eller Pingstliljor? Eller tulpaner kanske Ge mej tips gärna med sorter!
Anna-Karin Lundberg
Det beror väl på om du har rådjur på tomten eller inte? Ett tips, jag såg i Lidls veckoblad att de sålde vårblommande lökar billigt med start igår. Du kanske kan köpa massor och plantera. Påskliljor om du har rådjur, annars tulpaner. Men först crockus, de är mina favoriter som kommer tidigt och lovande om en kommande sommar.
Allekulla
Om du gillar vitt, rikblommande och långblommande så föreslår jag min favorit narciss Thalia. Jag tycker att olika lökar från de tidiga till pingstliljor är bra, då får du en ganska lång lökblomning. Det är rätt kul om man väljer att hålla sig till 2-3 färger.
strandskatan
Tidigast av alla lökväxter är snökrokus, hittar tyvärr ingen bild, ljust lila och sprider sig villigt, av någon anledning verkar inte sorkarna bry sig om dem, jättesöta!
kerstin z5-6
Narcisser! vita med rosa strut gillar jag, allium , pärlhyacint,
Klint
Detta blev det! Jag åkte förbi en Lidl affär och köpte väl det de hade kvar.I lördags var jag på Årjängsmarknan och handlade lite mer.
Thalia är väldigt fin men det blev inga sådana i år,har mina planer för "finrabatten" som dock verkar bli nåt år försenat flirting.gif

[attachment=78807:IMG_1335p.jpg]

[attachment=78808:IMG_1336p.jpg]

jag har planterat (eller man sätter lökar) idag och när jag skulle hämta benmjölet som borde stå bakom Rhodedenderomgödseln stod där en pkt med Rhgödsel till! De får klara sej utan benmjöl men ska jag vattna?

edit: i papperspåsarna är det tidig stor crocus och allium
Ewa L
CITAT (Klint @ 23-09-2013, 16:55) *
- - -
De får klara sej utan benmjöl men ska jag vattna?
- - -

Jag var noga i år med att vattna. 330 små hål. Brukar nog vara lite slarvig med just vattningen, och har därför inte fått 100%-ig utdelning. (Benmjöl skippar jag ffa pga hunden.)
Allekulla
Jag vattnar aldrig när jag sätter lökar, de tar sig bra ändå. Du kan ju alltid slänga ut ölite benmjöl eller algomin ovanpå i stället. Normalt gödslar jag ovanpå efter att de har blommat med algomin, benmjöl eller liknande. Min mor lage kogödsel vid sina ruggar när jag var barn och de växte som sjutton. Har länge tänkt att jag ska prova det, men inte blivit färdig.
Klint
Jag kan lägga på gödsel till våren. Men jag ska klippa ner sommarblommorna har hört att tagetesen och luktärt tillför näring, så nu undrar jag jag ska hälla på mer jord för det blev lite grunt på en del ställen för lökarna gör det nån nytta eller skada om jag klipper ner och låter det ligga och sen täcker med jord?
kerstin z5-6
Om det är blött i jorden och ösregnsperiod vattnar jag inte men är det torrt vattnar jag noga
Tipsar om flytande näring typ vanlig blomstra till vårlök på våren så fort de visar grönt. Då gör det inget att man skippar benmjöl -som jag gör sen länge

Klippet är bra gödsel
Klint
Ok det har regnat lite här ska kolla nere i jorden imorgon när jag klipper ner låter det ligga å lägger jord ovanpå. Då vattnar jag till våren med blomnäring, Bra då vet jag!
oliv
Snygg rabatt! tummenupp.gif

Gillar att det är ganska enhetlig runt om...
Klint
Roligt att du tycker det, rabatten är väldigt oplanerad och billig består mest av sommarblommor. Har planerat väldigt mycket på en annan rabatt men måste tyvärr inse att den ej kom till i år.
oliv
Det är definitivt inte pengarna som gör en rabatt fin, utan kompositionen (även om du tycker att du inte planerat något...). smile.gif

Det roliga med växter är att man kan få det fint även med liten budget. naughty.gif
Ewa L
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-09-2013, 20:09) *
Om det är blött i jorden och ösregnsperiod vattnar jag inte men är det torrt vattnar jag noga
Tipsar om flytande näring typ vanlig blomstra till vårlök på våren så fort de visar grönt. Då gör det inget att man skippar benmjöl -som jag gör sen länge

Klippet är bra gödsel

Vi har haft (och har fortfarande) kruttorrt. Inte mycket regn i sommar. Men tack för tipset med Blomstra. Brukar nog vara lite nonchig för lökarnas behov. Iofs har jag dem i de vanliga rabatterna och de får ett lager hästskit överst varje försommar. Det får sedan regna neråt (förutsatt att det regnar alltså).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon