kolmask
Jag har spikat ihop en kompost av vårt gamla staket. Jag tänker att jag ska måla den med tjära, dels för att bevara trät, men också för att jag inte vet hur staketet är behandlat innan. Det finns en del färgrester etc, och jag tänker att ett lager borde stänga inne eventuella gifter, samtidigt som trät skyddas. Vad tror ni om det?

Sen skulle jag vilja ha lite bättre fart i komposten. Nuvarande kompost är en sådan där gallervariant, och jag tycker processen går långsamt. Jag funderar på att isolera den nya, i alla fall delvis, för att få en snabbare process. Vad använder man för material för att isolera?
Peztis
Tjäran kan jag inte uttala mig om, hoppas någon annan kan göra det.

Vanligen brukar man ju isolera med frigolit, finns tunna skivor i bygghandeln. Är det stort mellanrum mellanspjälorna? Du skulle även kunna täcka insidan med presenning eller markduk.

Jag har kanske 7 cm mellan mina spjälor och jag tycker att det funkar riktigt bra. Det gäller ju att ha en bra balans mellan det fuktiga och torra, då går det rätt fort, tycker att komposten halverar i storlek på en säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon