Full version: Lökar
knölen
Jag satte mina lökar i sept/okt på det djup som skulle vara men innan vintern kom var de uppe någon centimeter. Det var bara att fylla på med kompost och löv och vad jag hade till hands.
Vågar man plantera när vädret är nästan som sommar trots att det är i slutet av september.
Zon 5 Södra Hälsingland.
theseraphim
Det är väl i stort bara snödropparna som ska i backen tidigt eftersom se blommar så jäkla tidigt?
kerstin z5-6
Hos oss ska de def ned precis den tiden du satte i fjol-att de sticker upp nån cm är bara normalt , de täcks av snö och är redo för våren direkt sen, pärlhyacint tex brukar visa sig över utan mkt fort efter plantering.

De måste hinna rota sig det är det som är viktigt.

Snödroppar är ofta helt torra o odugliga denna tid , de bör planteras in the green" medan de har blad kvar tidig vår.

Ormrot
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2013, 15:45) *
Snödroppar är ofta helt torra o odugliga denna tid , de bör planteras in the green" medan de har blad kvar tidig vår.

Jag köpte 20 st snödroppslökar från Odla för några år sedan. Det var innan jag visste att man ska plantera dem "in the green". Det kände uppenbarligen inte snödropparna till heller, för de kom upp varenda en året därpå. Men de var fasligt sena första året, en bit in i juni gav jag upp och köpte nya, men när jag skulle plantera dem visade det sig att mina Odla-lökar precis var på väg att bryta sig igenom jordytan.
kerstin z5-6
visst kan de gå , men oftast blir de inget med torra lökar.
Ewa L
Ooops, jag har planterat 330 lökar igår och idag. Kanske det var för tidigt alltså? Men ville inte låta dem ligga och torka. unsure.gif
kerstin z5-6
nej inte alls , igen-de ska rota sig var utmärkt att plantera dem nu , vilken naturlig nytta gör de torra i en hålig plastpåse??
Tassiemon
Så bra med en löktråd!
Jag kan behöva lite tips. Har också precis fått mina lökar från odla men kan inte sätta dem då det är slutsålt på benmjöl i hela stan. Eftersom jorden är ganska fattig vågar jag inte chansa utan. Min trädgård är ny efter ett husbygge, så jag har ingen rabatt eller dylikt. Tänkte bara slänga på lite jord och hoppas på det bästa, fungerar det? Kan jag vänta till slutet på veckan då benmjölet förmodligen kommer in igen eller blir det försent för mina snödroppar? Bor i zon V.
kerstin z5-6
Aldrig haft benmjöl till mina snödroppar eller andra lökar då hunden gärna lurades att gräva upp dem. Däremot vattnar jag med flytande näring så fort de visar grönt på våren
Ewa L
Mina hundar har också alltid varit lite väl förtjusta i benmjöl. angel_not.gif

Tack för din försäkran om tiden Kerstin. Blev orolig att jag var för ivrig. Men då kan jag sätta mig och vänta på våren. Planterade ffa Allium. Tror det var 11 olika sorter/färger.
kerstin z5-6
Planterat just allium sent i augusti förra året här med gott resultat.
Groa
Beställde lökar först idag blush.gif hur stor är chansen att de kommer upp till våren? Första frosten har vart sen någon vecka men nu ska det vara frostfritt en vecka i alla fall... zon 4-5.
hattstugan

Ingen fara än! Det är ju inte djuptjäle än på nån månade så de hinner med att finna sig till rätta och blomma till våren!
Groa
CITAT (hattstugan @ 22-10-2013, 22:54) *
Ingen fara än! Det är ju inte djuptjäle än på nån månade så de hinner med att finna sig till rätta och blomma till våren!

Puh! Nä här blir det sällan sällan djuptjäle heller. Snön kommer först:-) Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon