godivaex
Hej,

Jag tänkte odla i ett nedgrävt badkar (har bara sand i marken) men min man kom med synpunkten att metallen kanske leder ner kylan snabbar i marken och därmed tar död på plantorna. Vad tror ni?

Tack!

P.S. Ni som är intresserade av att odla i badkar så finns det en del info på nätet.
kerstin z5-6
Ser inte fördelen -ett badkar blir ju mer eller mindre en damm`? Odla ovanpå om jorden inte passar ,sandjord är bra för många växter men inte alla
RibesRubusVitis
Gör som du tänkt dig – men utan badkar. Temperaturen påverkas knappast upp eller ner, men dräneringen alldeles oerhört. Gräv alltså gropen, gärna i badkarsform om det verkar trevligt, och fyll på med jord. Klart.
godivaex
Tyvärr är min erfarenhet att inget växer som det borde - därav badkar. Allt (mull, näring, vatten) rinner likasom bara iväg. Försvinner. Tanken är att det blir ungefär som en våtbädd. Badkaret har ju avrinning och ev. spettar jag bort silen så att det dräneras ordentligt.

Men det var ju inga direkta hurra-rop härinne av min idé, så jag kanske lägger ner det då.
theseraphim
Problemet är att även om du spettar bort silen så kommer set inte vara tillräckligt vilket i längden innebär att det kan bli vattensjukt. Om du köper bra jord och tillsätter mycket kompost osv så bör du få en jord som stannar kvar. En vanlig plantjord sjunker ju ihop mycket på ett år men om man har lite mer struktur så brukar det gå bättre.

Annars gräv ut ett stort hål och lägg i markfiberduk i hålet innan du fyller på vilket bör fungera som ett stopp för erosionen samtidigt som vatten rinner igenom.
Bassam
Hej
Jag tycker att det är duktig planering. på grund att mera vatten kan inte samla i botten, och man hitta billiga begand badkar.
Obs det är bra om man pröva. utan pröva kan vi inte lära oss, du kan börja på en badkar.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon