MariaS
Hej allihopa.
Sedan en vecka tillbaka har fiskarna ätit glupskt. Jag har en digital temometer vars "uteända" ligger på botten i dammen. Det är stadiga 7 grader där nere (110cm)
Men det riktiga vårtecknet är ändå alla geleklumpar med svarta prickar överallt i dammen.
Förra året såg jag rödbukad salamander i dammen paddor och grodor. Jag hoppas naturligtvis att alla sorterna är delaktiga i geleklumparna.
För visst gör de nytta. Håller faktiskt liljebaggarna på plats. Sen ska vi inte tala om det extra proteinet till Koikarparna smile.gif

Sumpirisarna är också på god väg och det sticker upp några fjuttiga strån lite här och där i korgarna.

Hur går det med era vårtecken i dammarna?

MariaS
MariaS
Fick just ett vårtecken på telefonen idag.
Vissa saker är fantastiska. Min dotter i Gävle, grävde en liten damm på 200liter i höstas med en djuphåla på 40cm. Som invigning till dammen fick hon två yngel av mig: ett guldfiskyngel och ett koikarpsyngel. För er som vet, är kojkarpsynglen ganska mörka och svåra att se på höstkanten när det är dags att fiska upp de små liven, för vinteförvaringen.
Min dotter ringde förtvivlat och trodde att grannens katt hade ätit upp koien, för den var borta!
Idag ringde hon som sagt. Dammen har varit bottenfrusen hela vintern, samt täckt av hela framsidans snöskottande!!!
Idag upptäckte hon ett litet grönt yngel, som såg litet hungrig ut uppe vid ytan.
Ynglet hade överlevt vintern i denna lilla pyttedamm. Så säg aldrig: DET GÅR ALDRIG!!!!
Sollan
Jodå, irisarna har börjat sticka upp, fiskarna har överlevt (men de får ingen mat än...) och kabbelekan verkar börja röra på sig. Hur det är med de andra växterna vet jag inte än, det ser som vanligt lite "ämligt" ut... Ska väl sätta igång bäcken snart så jag får tillbaka porlet i trädgården.
Hade en salamander i dammen för två år sedan men har inte sett någon sedan dess. Hoppas på att de kommer i år!
/sollan
t955i
Körde igång pumpen i helgen, så nu strilar vattnet ner för fallet igen, skönt att höra ljudet.. Fiskarna är i full gång, men mat får dom allt vänta med ett tag. Ynglen från förra året växer och ser riktigt pigga ut..

Härliga tider! laugh.gif

/AZ
wickström
Första våren i vårat nyinköpta hus biggrin.gif
Vi har en damm på tomten med Rudor i, dom har sovit hela vintern men har ej vaknat till än.
Däremot har vi Grodor i dammen, har dom övervintrat där? någon som vet om dom brukar göra det ?
snart kommer det att krylla av yngel smile.gif
MariaS
CITAT (wickström @ 16-04-2004, 17:47)
Däremot har vi Grodor i dammen, har dom övervintrat där? någon som vet om dom brukar göra det ?
snart kommer det att krylla av yngel smile.gif

Jodå, dom övervintrar är. Det fick jag bitter erfara för två år sedan, då jag inte gjorde hål i isen. Syret tog slut efter ett par veckor och groorna dog. Sen blev vattnet mjölkvitt av nitritfällningen och även fiskarna dog. Det slutade med att jag fick tömma ur två hinkar med grodlik ur dammen. sad.gif
Men grodor kan också övervintra i jordhålor eller komposten. Sen kommer de glatt fram på våren och lägger sin rom i dammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon