Full version: Potatis Zoluska
åsgård
Hann för några år sedan köpa frön av den ryska potatisen Zoluschka från Impecta innan EU stängde möjligheten.
Nu så har en av årets plantor begåvats med en frukt och jag tänkte ta reda på den för framtida sådder.
Min fråga är hur vet jag att frukten med fröerna är mogen för att tas. Just nu så är den mörkt grön men fast?
masa
Om plantan är grön, låt frukten hänga kvar så länge som möjligt. Den blir mjuk och lite sladdrig vid mognad och kan ramla av plantan, så håll koll på marken under.
När du har skördat frukten, kan du gröpa ur fröna och eventuellt med hjälp av lite vatten vaska fram dem ur fruktköttet och sedan torka dem.

Det brukar vara god grobarhet på fröna, i våras sådde jag frön från 2008 och de grodde villigt, dock lite långsammare än förra årets frön.

Har du haft andra potatisplantor som blommat, kan du förvänta dig en variation hos de frösådda plantorna.
åsgård
Tack för det
Ja, kanske gjorde jag det misstaget att en del andra potatisplantor (Amandine)stod ganska nära. Men det blir kanske mer spännande så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon