Full version: Gråsuggor
Ålgryte
På Trädgårdsmässan köpte jag 3 plantor olika Alunrot som jag glatts åt hela sommaren. De har prytt trädgården med sina vackra blad och har vuxit i storlek.
Idag tyckte jag de såg lite ledsna ut och upptäckte till min stora förvåning att 2 av dem inte har några rötter !!! När jag tog i dem fick jag hela plantan i handen och såg att massor av gråsuggelarver fanns under plantan -fear-.gif Har de ätit upp rötterna?
Jag har nu planterat dem i varsin kruka och hoppas att de hämtar sig. Det är den vackra Alabama Sunrise och den ljusgröna Key Lime Pie som inte har några rötter medan Crème Brylé fortfarande sitter stadigt i jorden.

Hur gör jag för att bli av med gråsuggorna?
kerstin z5-6
Det enda jag tror mej veta om gråsugga är att de äter redan dött förmultnande växtmaterial. Återstår dock varför dina alunrötter ser ut som de gör? Sork?
Bassam
De
som sa min kompis äter de bara döda och vissna material, så behöver du leta efter vem som ätter din väx rötter.
H.Bassam
Owe J
Gråsuggor har inte larver. Är det inte öronvivellarver du hittat? De är vanliga skadedjur på alunrot.
Ålgryte
Tack Owe, Du har tyvärr rätt - det är öronvivellarver jag hittat på plantorna -cry-.gif

Finns det något annat sätt att få bort dem än med nematoder? Jag har fler plantor alunrot av andra sorter som ännu inte drabbats ninja.gif

Tror du att de omplanterade plantorna kommer att ta sig? Jag doppade dem i hett vatten innan planteringen...
Owe J
Nematoder är det enda sättet jag känner till. Har just behandlat mina egna bänkar.
Finns det några rötter på de plantor du krukat om borde de kunna klara sig, möjligen bör du ta bort en hel del av bladen om det är dåligt med rötter. Tyvärr är det lite sent på säsongen för att de ska hinna sätta nya rötter om de helt saknas. Annars är de rätt lätt att behandla som vanliga sticklingar och få rötter på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon