Full version: Ympa hjälp sökes
Zigurdsson
Jag har köpt en hel del träd. Del redan ympade träd men också ett Williamspäron som jag tänkt dra upp för att ympa på. Det jag vill är att lära mig ympa. Jag har försökt lite men aldrig lyckats och nu vill jag verkligen lära mig detta. Vad behöver jag (verktyg)? Finns en bra bok eller bibel för detta? Finns något riktigt bra material på nätet samt vilken ympmetod är lättast att lyckas med för en nybörjare?

Zigge
Sörgårdsnissen
hej

låna en bok av anton nilsson på biblioteket som heter ympning typ. den är bra.
sen har det vart igång ett par trådar på denna del av forumet ett tag som du kansek kan söka rätt på och läsa igenom.

kyl med ympning, men ger oxå många funderingar smile.gif
Jan af Lisö
Det finns oändligt på nätet om man letar efter "ympa" eller engelska "grafting". Jag skulle vilja säga att god hygien och ympmaterial (både ympriset och det trädet man ympar i) av god kvalité är en förutsättning att lyckas.

Anton Nilssons bok är jättebra, men t.ex så idag använder man vulkbandstejp i stället för ympvax och bast.

Enklast är klyvymp och skarvymp, det som krävs är god noggranhet. Träna på vanliga pinnar. Med noggranhet menar jag att ympen verkligen läggs kambium mot kambium. Senare under säsongen går barkymp bra och enkelt.

En gång fick jag tips på en egenlskspråkig sida att lägga ympen lite snett i förhållande till underlag och på detta sätt kommer kambiumytorna att korsa varandra och garantera kontakt. Har funkat för mig.

Annat man skall tänka på att ympning är ett effektivt sätt att få sjukdomar in i träden.

Man måste även "vårda" ympen efter ympningen, skydda mot solen, spraya med vatten, skydda mot fåglar, etc, etc
Bassam
Hej
Jag lovar om du läser hundra böcker om ympning ock ser fler program på google hjälper inte om du pröver själv och gör flera misstag.
H.Bassam
Sörgårdsnissen
CITAT (Jan af Lisö @ 17-09-2013, 10:14) *
Annat man skall tänka på att ympning är ett effektivt sätt att få sjukdomar in i träden.

om man tar från ett träd med inte speciellt mycket kräfthärdar(förlänga livet för unik sort), minst risk med att okulera då iställer för skarvymp t.ex?
Det blir ju minst ved man flyttar liksom...Tänker jag rätt?
benny4ever
Kanske inte är aktuellt längre men jag tog hjälp av Svensk Ympservice, mot betalning i och för sig men då visade dom även hur jag själv kunde göra det i fortsättningen, kan rekommenderas om man vill ha en egen privatlektion smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon