Full version: Grumlig saft
mamamaggan
Kokade saft förra hösten. Har förvarat den liggande i kylan. Nu ser jag i de sista flakorna att det grumligt i botten.

Hur gör jag nu ? Kan jag bara sila bort det grumliga eller krävs det någon mer åtgärd ?

Jag hade inte i så mycket socker , gillar inte när det är för sött , men nu tycker jag saften är för sur. Kan jag koka om och ha i t ex stevia ?
Klint
Vet inte hur stevia fungerar men är det som vanligt socker går det att koka upp igen med mer i.
mamamaggan
Bra , stevia är ju något som sötar utan att t ex höja blodsockret. Saften har ju hålligt sig bra utan att jag hade i så mycket socker så då vill jag inte kasta den.

Nu som sagt så är den lite för sur , min mage protesterar lite genom att jag får sura uppstötningar , men vill jag iaf prova att fixa till den.
Eva i Skåne
Ang det grumliga så vill jag minnas att hemmakokt saft väldigt ofta får lite bottensats när den lagras. Tror inte våra sildukar är tillräckligt täta.
Antingen får du försiktigt dekantera saften eller strunta i att den blir grumlig i glaset.
mamamaggan
Använde Saftmaja när jag gjorde saften så den blev inte silad.

Har en silduk , en sådan där som man sätter på en ställning , så jag tänkte sila den genom den duken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon