Full version: Skapa om solig rabatt
Anna1977
[u][/uHejsan!
Vi har en rabatt på i ena delen av trädgården som inte ser bra ut idag. Det är direkt söderläge och den sluttar ca 30 grader. Storleken är ca 3 x 3 m. Materialet består av ganska bördig lera tillsammans med grus och sten (troligtvis rester av schaktmassor). I dag består den högra delen av hallonbuskage och mittdelen av en blandning av ogräs, och ilskna perenner som är svåra att tukta samt några vildsådda rosor som inte blommar. I den över delen har jag anlagt en kryddavdelning med perenna kryddor (den fungerar bra) Jag skulle vilja anlägga en blommande rabatt med mycket färg där det alltid finns något som blommar. Gärna också något som går att ta som snittblomma. Blir jätteglad för tips på hur jag kan angripa detta.

Rabatten ligger i Nacka, Stockholm.

Lyckas inte lägga in några bilder eftersom de är förstora...

Vänliga hälsningar
Anna
kerstin z5-6
Först bör du grepa ur allt du inte vill ha. Jordförbättra , gödsla i vår. Antar att du menar invasiva perenner = ilskna?

Välj perenner som inte självsår sig hej vilt , som inte heller sprider sig med underjordiska utlöpare.

Plantera dem gruppvis , välj solälskande sorter tex stäppsalvia, Praktklocka - platycodon, kanske någon fin långblommande lägre ros, vit viol ,alliumlök, lilium- liljor -fina att ta som snitt, Penstemon digitalis, vårlökar, Rosenflockel, Sedum 'Postman's Pride' mfl
vanjalarsa
Lavendel i stora ruggar!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon