Full version: Vindruvsfråga
Missme
Hej
Jag är ny så det gör inget om den som svarar dummarner svaret så att ett barn förstår får jag kan inte speciellt mycket om trädgård...men skäms inte för att erkänna det.

Vi har ett växthus vi ärvt som har två vindruvsträd i sig. Dessa är planterade i växthuset som inte ha golv som ni säkert förstår. I växthuset finns INGENTING annat och det är kanske inte så konstigt för dessa vindruvsplantor är ganska gamla och mtcket kraftiga vilket tyvärr för med sig att de TOTALT tagit över växthuset. Huset är kanske 4x3 meter och egetbyggt med glas på långsidorna och vit hårdplast som kortväggar och tak.

Min fråga nu är...hur mycket vågar jag skära ned dessa vindruvor? De ger frukt, sura små blå bär som jag inte för mitt liv kan komma på vad jag skall göra med, och ganska mycket frukt dessutom. Men rankorna har under sommaren, som ju varit mycket varm, sprängt genom taket fast jag inte vattnat dem en enda gång. De tar tydligen vatten rakt från jorden och även om det varit trort lyckats producera mycket bär.

Ja, hur gör jag...jag vill till våren kunna ha mer i växthuset än vindruvor.
kerstin z5-6
Vin kan beskäras ganska hårt , men inte före den avstannat i växt dvs sent november/december
RibesRubusVitis
Men redan nu kan du "sommarbeskära", dvs allt grönt (icke förvedat) som vuxit fram i år kan kapas när som helst. Blad som bara skuggar varandra gör ingen nytta som solfångare. Plockar du bort varannan druvklase blir resten större och sötare. Framåt nyår går du riktigt hårt fram så att bara ett grovt skelett återstår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon