Full version: pioner
chaplin
hej jag undrar som sagt när man klipper ner sina pioner vår eller höst?? beroe det på vilken sort eller lika för alla??
kerstin z5-6
de vedartade inte alls , på övriga putsar jag bort fjolårsriset på våren
Helen i Piteå Zon 5
Jag klipper och plockar bort alla blad under hösten då Pionerna har vissnat ner. Plockar även bort alla nerfallna blad under de vedartade Pionerna
mojan
När mina pioner frusit så blir bladen mjuka och kladdiga. Då klipper jag av rubbet. Har gått bra hittills.
oliv
Buskpioner behöver inte klippas som redan sagts.

De örtartade pioner kan man hantera på olika sätt som du ser. Mitt sätt är att låta allt stå till våren, jag klipper ner de gamla bladen först när de nya skotten kommer fram. Då vet jag alltid var jag har mina pioner, de ska ju inte täckas av varken kompost eller gödsel. Och så gräver jag inte mitt i en pion därför att jag glömt var de står i rabatten... smile.gif
Eva i Skåne
Jag klipper också på hösten, men de flesta förordar nog vårstädning.
För mig är det dock en tillfredsställelse att röja rabatterna på hösten. Sen när våren kommer finns det så mycket annat jag vill ta tag i.
Ormrot
Jag har alltid klippt mina örtartade pioner på våren, men i år har mina pioner så fula, fläckiga blad (svamp?) att jag tänker testa höststädning och se om det hjälper.
ingrids
När man misstänker svampsjukdomar är höststädning absolut att föredra, annars satsar även jag på vårstädning.
chaplin
Hej
o Tack så mkt för alla svar. nu känns det som jag har koll på mina pioner.
Bassam
Hej

Det är bra att man klippa på hösten, men några som tycker i våren för att de vassnar delar ger rötterna värme och man kan tse bra och skiljer mellan bra delar och dåliga delar.

H.Bassam
octachoron
Jag klipper ner och tar bort klippet på hösten. Sedan täcker jag pionen med löv för att skydda mot hård barfrost.
Ibland har jag i stället väntat till våren medd klippning, detta brukar dock göra det mycket svårare då de nya pionskotten tittar upp bland det gamla riset.
Nenna på Aspö
Ett tips om ni har besvär med svartfläcksjuka på pionerna, som jag fått från en stensäker källa (d.v.s. min mor): Undvik barjord, se till att täcka marken. Det fungerar med sten eller tegelkross, en lätt lövkompost eller vad ni har att tillgå, det viktigaste är att jorden inte kan stänka upp på stammarna vid regnväder.

Friska pioner väntar jag med att klippa ner för att undvika att vatten rinner ner i ihåliga stammar och spränger rotknölarna. Jag har alltid bott i områden med svår barfrost och tycker det känns säkrast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon