Vinterflickan
Hej!

Vi har grävt ut en bit i gräsmattan där vi byggt garage & nu ska vi göra en stödmur där det är brant & runtomkring. det är alltifrån 2 meter brant till ca 50 cm. Vi ska sätta ett litet lågt staket, men nu funderar jag att sätta en låg häck av något vid den kortare delen och sen fylla ut med nån mörkbladig buske & lite längre
bort i häcken en fläder "Black Lace".

Funderar på vad jag ska välja, vad som kan bli snyggt. Ev grön/vit benved, eller berberis Atropurpurea Nana.
Funderar delvis på hur bred berberisen blir, alltså hur tätt man skulle behöva plantera den... Läste någonstans men kommer inte ihåg vart att den kunde bli 2 meter bred... nån som har erfarenhet?

Läget är soligt, och vi har sandjord... Skulle det fungera för benveden? (Det kan bli ganska torrt, har för mig att iaf berberisen är torktålig?)

Sist men inte minst... Någon som vet en bra levenrantör för berberisen, tänkte om man behöver ett par kanske man kunde hitta någonstans i flerpack?
Nenna på Aspö
Berberisens storlek beror helt på sort, den "vanliga rödbladiga" B. thunbergi 'atropurpurea' blir med lätthet tre meter hög med tiden om platsen är gynnsam. Den tål å andra sidan hård beskärning och kan tuktas till en strikt häck. Det rekommenderas till och med att han klipper berberis årligen för att den inte skall bli risig. Samtidigt finns det sorter som inte blir högre än 50 cm och ungefär lika breda.

Med grön/vit benved antar jag att du menar klätterbenved, Euonymus fortunei v. radicans? den kan också bli bortåt ett par meter med tiden och breder ut sig rätt ordentligt på bredden också. Den kräver dessutom mer fukt än berberis.
Bassam
Hej

Jag tycker om du kan satsa på kort berberis sorter, de är fina och behöver inte mycket skötsel. också de har mycket fina små blommor på hösten.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon