wakeman
Har nyligen köpt ett hus och trädgård och skulle vara tacksam om nån kunde hjälpa mig identifiera 3 växter.

Bild 1 är nån buske med stammar som påminner om bambu, den sprider sig aggressivt med rotskott.

Bild 2 vet jag inte hur jag ska beskriva men bladen är rätt speciella.

Bild 3 Ett litet träd med små blad, har inte sett några blommor eller frukter sen jag flyttade in i juni.

Alla bilderna togs tidigare i sommar.
[attachment=78684:1.jpg]
[attachment=78685:2.jpg]
[attachment=78686:3.jpg]
HelénE
1. gissar jag på parkslide
3. gissar jag på tibast...är dock inte helt säker

2. har jag ingen aning om.

Helén
Anna-Karin Lundberg
Det ser ut som ovanliga växter, vad spännande med en sån trädgård. Jag tror att bild 2 är en perenn, vippvallmo. Som Helén föreslår stor jag också att bild ett kan vara någon slide, de är kända för att bli förfärliga ogräs eftersom de sprider sig. Jag ksan inte se skillnad på de olika slidesorterna.
Nenna på Aspö
Ettan är definitivt ett slide, förmodligen ett parkslide precis som föregående talare föerslagit. Eftersom du säger att den sprider sig aggressivt antar jag att du bor i någon av de lägre zonerna. Vill du bli av med slide måste du för det första se till att det inte blommar och för det andra förbereda dig på en lång och hård kamp med uppgrävda rötter och att sedan regelbundet gå och leta små söta, röda skott som envisas med att skjuta från minsta lilla överblivna rotbit. Enklast är nog att lämna ruggen men se till att du kan köra över rymlingar med gräsklipparen.

Angående trean är det första som slår mig de gulmarmorerade bladen som tycks skvallra om näringsbrist. Men hur hög är den? Och hur ser barken ut? Har den några frukter eller blommor? Hur långa är bladen? Det känns vagt bekant, men utan mer info tror jag inte att jag kan klura ut vad det kan vara.
gunsta
Hej - jag instämmer i kören.

1 Slide-växt (troligtvis parkslide)

2 Vippvalmo

3 ... vet ej
wakeman
Ettan och tvåan ar definitivt Parkslide och Vippvalmo. Trean är jag fortfarande inte så säker på. Tack så här långt!

När det gäller parkslide så verkar det inte vara lönt att göra sig av med den, jag tycker förövrigt den är rätt fin med. Men den växer vid en gräsmatta så utlöparna är inga större problem för gräsklipparen.
mojan
Nr 3 Verkar ha små taggar. Tycker det ser ut som Berberis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon