Full version: Fröså lejongap
Leopardcookie
Köpte två krukor lejongap på blomsterlandet med tre olika färger i en kruka (vitt, rosa och mörkrött). Jag ville egentligen bara ha vit och rosa så jag delade bort den tredje färgen.
Eftersom de har satt tre olika plantor i en kruka så borde det ju gå att odla bara vit lejongap också?

Mina har satt frön nu, är det någon mening att sortera fröerna efter vitt och rosa eller har de redan korsats med den mörkröda under tillväxt i kruka?
Jag skulle vilja ha vitt och rosa nästa år igen och då vill jag fröså dom på plats i rabatten.

När är det bäst tid att fröså direkt? Kan jag göra det redan nu och låta de ligga över vintern?
Eva 33c
Om du är noga med färgen ska du köpa frö, då får du den färg som står på påsen. Eget frö ger blandat resultat. Hos mig har lejongapet för lång utvecklingstid för att man ska ha någon större glädje av direktsådda plantor. Jag förkultiverar inne i början av april. Vet inte hur det är hos dig dock. Lejongap kan självså sig så i princip borde man kunna så ute nu. Men de är pyttigt små vid grodd så man tappar lätt bort dem, eller ogräset kväver dem. Jag skulle alltså inte satsa på det, i alla fall inte med köpe frön som ju kostar en slant. Egna frön kan man ju få lite överflöd av och då kan man ju testa.
Nenna på Aspö
Mina lejongap övervintrade i kruka på oisolerat förråd. Det jag hade hoppats övervintra dog, men lejongapen överlevde. Alternativt borde du kunna vintertäcka den och hålla tummarna.

Vad gäller frösådd av lejongap: redan unga plantor ger en fingervisning om vilken färg blomningen kommer få. Ju ljusare grönt dess blekare blomma, ju mer rödanstruken i skaft och blad dess mörkare röd. Sedan vet man aldrig förrän efteråt om den ljusa ger kritvita, gulvita eller citrongula blommor, det blir en överraskning.
Bassam
Hej
Det är bättre om man köpa frö påsar med garanti för växt för att egna frö kommer inte samma föräldrar på grund av ärv blandad.,
H.Bassam
Leopardcookie
Jag har inte hittat fröpåsar med bara vita lejongap någonstans?
Hittade den här bilden på nätet och ville så gärna ha höga lejongap i vitt i trädgården... men dessa blev bara 20 cm knappt och så fanns det inte bara vita att köpa någonstans...

hattstugan

Har du kolla på Impecta och även här i Odlas fröer?
Eva 33c
Impecta har den här i alla fall. Thomson & Morgan har den här och Plants of Distinction har också ett par vita varianter, sök på "antirrhinum" i rutan. Lejongap är en av mina absoluta favoritsommarblommor.
Leopardcookie
Tack Eva!

Går det att direktså dom istället för att förkultivera?
Eva 33c
CITAT (Leopardcookie @ 19-09-2013, 15:06) *
Tack Eva!

Går det att direktså dom istället för att förkultivera?

Jag tvivlar på att de hinner blomma i så fall. Kanske först väldigt sent. De har rätt lång utvecklingstid från frö till blomma. Men kanske någon annan har andra erfarenheter?
RitRat
Leopardcookie, vilken fin grupp med vita blommor du har hittat på nätet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
niggle
Förkultiverar varje år. Egna fröer kan bli vad som helst.
Jag älskar också vita, men köper nya frön varje år. Snowflake heter den som jag vill ha. Den är krit-krit-vit.
Riktigt härlig. De sår sig själva, men blommar så sent att det knappt är lönt.
Men de är lätta att förkultivera. Ett säkert sätt att förlänga blomningen är att knipa av överblommade, så kommer det nya direkt.
Monarda
Förkultivera för säker blomning. White Spire är min favorit, blommar länge och en planta överlevde vintern en gång. Den stod dock väldigt skyddat och det var en mild vinter så det tillhör undantagen.

[attachment=78779:P7151313_01.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon