Foxley
Visste inte i vilken avdelning jag skulle lägga tråden, så mod får flytta om den passar bättre någon annanstans.

Jag undrar om det är vanligt att ha lite underhållsvärme på i stugan eller torpet för att slippa risken för fuktskador under vintern. Hur gör ni? Vad brukar er elräkning i så fall ligga på under dessa månader?
mamamaggan
Vi har tidigare haft ett direktverkande elelement på bara i köket eftersom jag förvarat mina pelargoner där och också för att vi har vattnet på hela tiden. Det har varit 5- 10 grader i köket .

I höstas installerade vi luftvärmepump som håller 16 grader i hela stugan och det har halverat elkostnaden.

Under ett helt år brukade vi göra av med 8.000 kwh men det senaste året , då var vintern ganska kall tidvis , har vi bara gjort av med 4.000 kwh .

Vi är i stugan även på vintern och det är skönt när man kommer dit och det är c:a 16 grader inne . När det är mer än 15 minus så blir det lägre temp inne.

Min erfarenhet är att stugan mår bättre när det är värme på hela tiden. Inte lika fuktigt t ex.
Klint
Vi har inte på nån värme, stugan är dåligt isolerad och vi har inget vatten.
Anma
CITAT (Klint @ 16-09-2013, 15:33) *
Vi har inte på nån värme, stugan är dåligt isolerad och vi har inget vatten.

Samma här. Eller vi har varmvattenberedare i badrummet (som har egen igång från baksidan och vi har inte orkat dra in vatten till köket). Tömmer bererdaren och låter alla kranar vara öppna.
theseraphim
Det ska ju inte vara under 13-14 grader om jag inte minns fel om man ska slippa mögelpåväxt.
Natur liv
Vi har inte underhållsvärme i torpet, utan värmer upp de helger och veckor vi är där. Ibland åker vi dit tidigare för att slå på värmen, så att det är en behaglig temperatur när vi kommer.

Det är ett gammalt timmerhus och inget vatten, så vi slipper frusna ledningar. Som mest har vi förbrukat 2 300 kwh per år och den dyraste månaden då torpet var uppvärmt under 17 dagar, förbrukade vi 550 kwh (1 089 kronor inklusive allt). Då värmde vi enbart med vattenburna el-element.

Jag har funderat på luftvärmepump för att kunna ha underhållsvärme på, men så länge som elnotan är så låg känns det inte så bråttom. Men det skulle helt klart förbättra inomhusklimatet. Fast jag vet inte riktigt hur mycket större risken är för fuktskador när det inte är underhållsvärme på.
Anma
CITAT (theseraphim @ 16-09-2013, 17:57) *
Det ska ju inte vara under 13-14 grader om jag inte minns fel om man ska slippa mögelpåväxt.

Vi har ofta - 15 eller mer som lägsta temp inomhus under vintern, inget mögel för det. Stugan har fått samma behandling sen den byggdes i slutet av 60-talet.
Huggorm
Det är moderna hus med plast i väggarna som är mest känsliga för kallställning
theseraphim
Bara för att huset är gammalt så är det ingen garant för mögelfritt, mögel har ingen åldersnoja. Hus byggda på 50-60 talet vet jag av egen erfarenhet att de är mögelfällor men även betydligt äldre hus kan vara lurigt om de byggts om stegvis under åren. Tog bort väggpanel på stugan för några år sedan, huset är byggt ca 1890-1900 men renoverat delvis genom åren och det var ingen vacker syn bakom panelen:( däremot om det är -15 i huset eller under 0 så växer inte möglet. Det värsta är väl när det är källarvärme typ 7-14 grader.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi hade alltid lite värme på under vintern. Vi var ju också där mycket under vintern.
Och i januari började jag ändå att så mycket.

kerstin z5-6
har en 200 år ++ gammal timmerstuga -bonnstadskammare som aldrig varit uppvämd , taket är bytt en gång men timmerväggarna är friska.
Natur liv
CITAT (theseraphim @ 16-09-2013, 21:07) *
Bara för att huset är gammalt så är det ingen garant för mögelfritt, mögel har ingen åldersnoja. Hus byggda på 50-60 talet vet jag av egen erfarenhet att de är mögelfällor men även betydligt äldre hus kan vara lurigt om de byggts om stegvis under åren.

Det finns naturligtvis inga garantier, men äldre hus byggdes ofta för att klara kallställning eftersom man skötte uppvärmningen lokalt och manuellt. Husen kunde bara värmas upp när man bodde i dem, inte när man var på annan ort. Man använde material som tålde kyla och ventilationen fungerade bra. Mitt torp är från 1600-talet och det är inte det enda huset som fortfarande kan användas efter flera hundra år.

Jag är säker på att om du har en gammal timmerstuga utan tilläggsisolering eller nyare material så behövs ingen underhållsvärme. Då handlar det mest om bekvämlighetsfaktorn. Det är ju rätt skönt att ha en viss värme när man kommer till torpet en fredagkväll efter jobbet.
Foxley
Det här är andra året vi har torpet och första året hade vi ingen underhållsvärme på under vinterhalvåret. Vi är inte i torpet under vintern annat än 1-2 ggr per månad för att bara titta till det och fylla på åt småfåglarna.

Förra hösten och vintern märkte vi dock av lite svagt grönaktiga områden på tapeten i ett av hörnen bakom en dörr. Vet inte om det kan ha varit början till mögel, men det var bara att putsa bort med en trasa och sedan dess har vi inte sett till det mer. Det första året tänkte vi inte så mycket på luftfuktigheten inomhus, speciellt inte i köksbyggnaden. Det gröna tror vi kan vara orsakat av att vi inte brydde oss så mycket om att ha köksfläkten på när vi kokade vatten. I år har vi varit noga med fläkten och det kanske är därför vi inte sett till det gröna på tapeten mer?

Hursomhelst fick det oss att bli lite oroliga över hur det går nu under höst och vinter. Vi är fortfarande kvar i torpet och har elementen på en stund morgon och kväll. Men om det inte är någon större risk för mögel vid minusgrader så kanske det inte är något att ora sig över?
kerstin z5-6
Fukt skapar mögel, tror det är lugnt för er del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon