EvaKlemming
Vet varken ut eller in. Jag har ett gammalt plommonträd som planterats på alldeles för sank mark och det är skorvigt och frukten är sjuk. Grenarna är täckt av lav/mossa och bryts av. Det är kanske 5 meter högt. Ska jag nu ta bort det? Jag vill ersätta det med ett vackert prydnadsträd istället som tål lite fukt om vårarna. Är det helt fel tänkt? Kommer jag ångra mig? Men det finns ju så många vackra träd som jag vill ha. Och tar jag bort plommonet kommer jag kunna skaffa ett av de träden...
Huggorm
Ibland måste man släppa taget. Trädet kommer inte att kunna hämta sig med mindre än att du dränerar hela området och även då kommer det att växa från en dålig stomme så att säga. Det bästa är nog att ta bort trädet och plantera en katsura eller något annat fukttåligt istället. Men visst är det svårt, det känns som att göra sig av med ett husdjur.
Bassam
Hej

Det är lätt att döda den idag, med pinnar som kan köpa och lägga i stammen, sen kan man ta bort den med hjälp av bilen, på marknad finns många sorter av häck eller träd som kan klara fukt mark, du behöver bara åka till närmaste plant skola och fråga.
H.Bassam
EvaKlemming
Tack snälla ni. Nu känns det bättre.
Peztis
Trist. Men du mår ju hellre inte bättre av att se att den mår dåligt och frukten gör dig ju heller inte glad.

Jag är verkligen ingen företrädare till att ta ned träd men här låter det som att det är det bättre alternativet. Och plantera sedan ett nytt fint tärd som gillar det lite mer sanka området.

Finns det annan plats att sätta ett plommonträd så kan du ju göra det.

Fick ett mail igår om att Plantagen säljer uteväxterna för 50% nu, så har du nära kan det ju vara perfekt tillfälle!
EvaKlemming
Hej
Bild på stam/gren och blad med flugor. Det ser väl inte bra ut?

20130921_172928.jpg

20130921_173013.jpg

20130921_172946.jpg

kerstinbern
Bladlössen är bara ett tillfälligt problem, de skadar knappast trädet. Men plommonträd har en begränsad livslängd, man bör plantera nytt i god tid parallellt med det äldre om man vill fortsätta ha plommonträd.
EvaKlemming
Bladlöss! Tack snälla för info. Då behöver jag inte tänka så hemskt på det. Plommonträdes livslängd har jag inte alls känt till. Det var också bra att få veta. Jag tittar på trädet varje dag och känner mig sorgsen över att jag tänker ta ner det. Men det ska nog ner. Ekoplug - har någon någon erfarenhet av det?
Huggorm
Ecoplug är överkurs. Det blir kanske några skott efter trädet men de kan man lätt klippa bort med sekatör. När trädet inte är fullt friskt kommer de inte orka kämpa emot särskilt länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon