newi9454
Hej!
Jag har provat massor med gånger att spara kärnorna efter körsbär o plommon, och sen stoppa dem i jorden och vattna. Håller sen fuktigt, men inget händer! Någonsin!
Gör jag något fel?
Ska kärnorna ligga ett tag eller en viss period eller vad?

Tacksam för svar, för jag har en väninna som tänker skicka mig några krikonkärnor, och jag vill inte misslyckas med dessa, för jag har letat länge efter Krikon.

Någon som vet något?
Huggorm
De måste ha vinterkyla, stoppa i fuktig jord och ställ krukan i kylskåpets grönsaksfack i tre månader. 0-5 plusgrader är perfekt.
theseraphim
Men hur är det nu? Är det inte så att oavsett vilket äpple man har att om man förökar det från frö så blir det vildapel?
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 16-09-2013, 22:50) *
Men hur är det nu? Är det inte så att oavsett vilket äpple man har att om man förökar det från frö så blir det vildapel?
Det kan bli allt mellan fruktens sort och vildapel och dessutom kan det bli det äpple som pollenet kom från så man vet aldrig. Nya äppelsorter får man ju genom korsningar och tur
Nenna på Aspö
Du kan också stratifiera sådden genom att helt enkelt lämna krukan ute över vintern.

Skulle du ändå misslyckas med sådden får du höra av dig, hos mig växer krikonen som ogräs.
Huggorm
CITAT (Nenna på Aspö @ 16-09-2013, 23:56) *
Du kan också stratifiera sådden genom att helt enkelt lämna krukan ute över vintern.

Skulle du ändå misslyckas med sådden får du höra av dig, hos mig växer krikonen som ogräs.

Ja, att låta naturen sköta stratifieringen är det allra bästa. Helst skall man då skotta löv över krukan så det isolerar lite. Under löv och snö kan det vara nära nollgradigt och det är då stratifieringen går som bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon