mamamaggan
Är ny på det här med sparris och kronärtskocka.

Det är andra säsongen jag har sparris och förra vintern täckte jag den med en stor " ruska " av en klematis jag klippt ner. Funkade bra.

I år har jag ingen klematisruska. Funderar på att ta grenar från ett rönnbärsträd vi tagit ner. Skulle det vara bra tror ni ?

Kronärtskockan är övervintrad sedan förra året. Den står i samma pallkrage som sparrisen och blev då täckt för vintern på samma sätt.

Vad tror ni , kan jag täcka med grenar i vinter ? När ska jag i så fall lägga dit dem ?
rosita
Jag odlar i zon 1 och täcker aldrig sparris, men du odlar i zon 2-3 och kanske behövs det extraskydd då. Det går säkert bra att skydda med ett tjockt täcke av löv och ovanpå det grenar.

masa
Du behöver inte täcka sparrisen. Jordärtskockan bör man nog täcka med mycket halm eller torra löv, och gärna regnskydd över så att täckningen håller sig torr och isolerar bättre. Man kan också ha en låda eller hink över själva plantan och lägga på täckningen sedan. Så höll vi kronärtskockor vid liv under många år, men till slut kom det en kall vinter som tog död på plantorna ändå. Dock måste jag erkänna att just den vintern var jag slarvig med täckningen.
När det börjar bli kallt kan du kupa upp lite torvmull runt plantan och när tjälen börjar komma skär du ned plantan och gör täckningen.
siberia
CITAT (mamamaggan @ 17-09-2013, 01:16) *
Kronärtskockan är övervintrad sedan förra året. Den står i samma pallkrage som sparrisen och blev då täckt för vintern på samma sätt.

Jag visste inte att man kunde övervintra kronärtskocka i Sverige, kul! Fick du någon skörd att tala om? Det kanske är nåt för mig att odla som har en del rådjursproblem, de gillar kanske inte alla taggar?
mamamaggan
Har inte fått någon skörd och varför vet jag inte. Plantan är stor och kraftig men har inte satt någon blomknopp.

Som sagt var så har den övervintrat i en pallkrage . Förra hösten klippte vi ner en omfångsrik alpklematis . Den la jag som vintertäckning i pallkragen.

Tog bara hela den " luftiga " klematisen och la på och det har fungerat bra.

I år tänker jag fylla på mer jord och så täcka med grenar från rönnen som vi fällt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon