Full version: Vattna eller inte
katah
Jag har fortfarande alla rotfrukter ( morötter, palsternacka, rotselleri) och potatis kvar i landet.
Jag förvarar rötterna i sandhinkar i förrådet och då krävs det lite lägre utetemperaturer
innan jag tar dom in.
Nu ser det ut att hela september här i Östergötland har vi dagstemperaturen vid 15 grader och
natter +5 grader och inte en droppe regn i sikte.

Ska jag fortsätta att vattna dom?
masa
Det är bra om du har vattnat rotsakerna medan det har varit torrt. Morötter spricker lätt om det blir mycket regn efter en långvarig torka. Även rotselleri tjänar på att bli bevattnad vid torka, annars kan den bilda långa, tjocka rötter som söker sig nedåt och själva knölen blir då mindre. Potatisen bör vara ganska färdig vid det här laget och behöver inte vattnas. Rent generellt blir bevattningsbehovet mindre och mindre när dagslängden avtar och temperaturen sjunker.
Men nog borde du få regn nu i Östergötland, här i Bohuslän har vi fått mer än 30 mm senaste veckan.
katah
Jo, nej potatisen har jag inte vattnat på länge, men då ska jag fortsätta med rötterna, för
det är verkligen snustorrt annars.
I går kom det ett skvätt, men den räckte bara fukta på ytan, efter 1 cm på marken var det ... snustorrt igen.

Jag vet inte om det har regnat här något under hela sommaren???
Känns som .

Enligt Klart.se ska det inte komma en droppe på två veckor, märkligt,
men jag tackar vattnar hellre än att lever i evigt regnande.

Masa, du har fått ett PM av mig, hoppas jag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon