Anna-Karin Lundberg
Nu har jag fått råd om plantering här på Odla, jag har också läst massor av tidigare trådar och lärt mig en del om orkidéer. Som så många andra har jag fått några i present och då är det svårt att göra sig av med dem, även om de egentligen inte är mina favoritväxter. Blomningen är fantastisk, men den där bladrostetten som man ser mesta tiden av året är inte jättefin.
Jag har tre krukor och alla plantor hänger över kanten, bladen är hårda och gör att man inte kan tränga ihop krukorna på fönsterbrädan - där de vill stå för att få ljus.

Jag har ett fåtal krukor i mitt hus med plantor som jag valt noga, eftersom huset är litet och platsen mycket begränsad. De andra plantornas krukor har jag valt för att passa i rummet; formen, materialet och färgen matchar fint med resen. Men orkidéerna stod i genomskinliga plastkrukor i stora vita ytterkrukor, deras blomstänglar var uppspända på träpinnar med klämmor. Inte snyggt och inte harmoniskt.

Men så såg jag plötsligt på min farmors pokal/fruktfat med nya ögon. Jag mätte skålens bredd och åkte till vår stationära loppmarknad och hittade en glasskål som passade! Min pappa hjälpte mig att borra hål i botten och ni här på Odla hjälpte mig att få till substratet. Det blev cocos-skal som jag sållat för att få bort alla små bitar, sen blandade jag det med lärkkottar från min grannes lärkträd. Kottarna är kokade och sen torkade i ugn för att bli av med (eller i alla fall minska risken för) smådjur och svampar. I botten på pokalen la jag en bit gummiduk, sån man har när man bygger trädgårdsdamm, för att inte få fuktskador i min ärvda pokal.

Att få plantorna ur sina gamla krukor och barkflis gick ganska bra, jag klippte bort ihoptorkade rötter och lyckades förstås också att bryta av en ny blomstängel som var på väg att växa ut, så enormt frustrerande! Plantorna är lite svårhanterliga eftersom allt är skört och deras blad spretar och vrider sig, rötterna är lika omedgörliga och det hade verkligen underlättat om jag hade haft hjälp att hålla plantorna när de skulle sättas på plats i glasskålen. Nu ville de bara falla ur över kanten innan jag fått på tillräckligt med substrat. Det är egentligen omöjligt att hålla tre plantor på plats och samtidigt fylla på med material i krukan när man bara har två händer. Jag hade behövt fem händer för det här, det borde jag förstått innan jag började. Efter ganska mycket pyssel kom allt ändå på plats. Det var svårt att få ned substratet mellan rötterna utan att bryta av dem. Jag "trasslade ihop" plantornas rötter för att få dem att hålla varandra på plats - och för att rymmas i skålen. Till slut blev det bra och jag kunde ställa skålen i pokalen på sin plats vid fönstret. Det blev över förväntan bra och jag är jätteglad att ha hittat en så fin användning för farmors pokal och att de tre tråkiga krukorna med sina sneda orkidéer blev så fina ihop.

Bilderna visar mitt loppsifynd för 30:- som sen fick hål borrade i botten. Sen min farmors fruktfat eller pokal som jag har sparat av nostalgiska skäl - men inte haft nån vettig användning för. I hela mitt liv har jag sett den stå uppe i en hylla hos farmor och farfar, jag tror aldrig den användes till något. Sen mina plantor som tagits ur krukorna, jag glömde fota hur de såg ut innan, men alla vet hur en orkidé ser ut efter några år i sin plastkruka... Sen var det dags för att få plantorna på plats - tålamodsprövande! Och sista bilden visar hur det blev. Jag ska aldrig mer försöka leda blomstänglar på pinnar, nu får de vrida och sno sig som de vill!
Anki V
Det blev jättefint.

Snyggt jobbat!

/Anki
addo
Det blev ju fint det där! smile.gif
Jag är imponerad över att att du orkade sterilisera kottarna!
gunsta
Grattis till ett vackert arrangemang.
Peztis
Snyggt! Och kul att kunna använda något man ärvt och värdesätter på ett så fint sätt.
Gröna mormor
Det blev jättefint! Tack för att du delar med dig av dina fina idéer. Orkidéernas blomsterstänglar hänger ju ner i naturen, det är bara människan som hittat på det här med att binda upp den på pinnar.
Peztis
Och det är tydligen för att det ska vara lätthanterligt vid produktion, transport och i affären.
Monaxe
Supersnyggt!

Ska genast börja leta i skåpen efter lämpliga planteringskärl, jag har också en tendens till att samla på mig saker av nostalgiska skäl smile.gif

Anna-Karin Lundberg
Tack för feedback. Ja, jag behöver väl knappast tala om att jag är jättenöjd. Gladast är jag att farmors fruktfat fick en så fin och användbar "uppgift". Nu kan jag inte tänka mig något bättre användningsområde för den! Och sen när det kommer blomstänglar så blir det ju ännu finare om de vrider sig nedåt, då kommer den höga foten vara helt perfekt!

Jag var på väg att lämna bort orkidéerna eftersom jag var så less på deras trista växtsätt och fula krukor som hamnade på sniskan hela tiden, men nu blev det här den vackraste växten i huset!
mamamaggan
Jättesnyggt !

Nu fick jag lite idéer om vad man plantera i.
Höstanemon 22
Kul att se att du kom på ett så bra och dekorativt sätt att exponera dina orkide'er. Jag har också flera än vad som är snyggt att bara rada upp bredvid varandra i fönstret. På somrarna får de stå ute på den inglasade altanen och det tycker de är trevligt för när hösten kommer och de ska in igen tittar det upp nya blomstjälkar både här och där. Har försökt att plantera några i stora vida glasvaser både kantiga och runda. Det såg jag på orkid'ehuset på Keukenhof. Det gör dem ju lite stadigare att handskas med men samtidigt tar de stor plats. Jag tänker ta efter din id'e och försöka hitta något högt som jag kan samplantera i. Det värsta är att man får mer blommor än vad man egentligen har plats för...oavsett vad man lovar sig själv. Dina bilder inspirerar mig till att ta i med ordentliga tag och göra orkid'efönstren vackra, även om det innebär att jag får ge bort några plantor. Stort tack för att du startade något i mig!
Höstanemon 22
Ser ju nu att det var du som skrev in en länk om min loropetalum chinense. Det var en bra sida!
Skickar här en bild på den orkide'n som hamnat i en glasvas. Jag har också en i en större cylinderformad och hög glaskruka där hela bladrosetten ryms nere på botten av krukan. Fuktig miljö som den tydligen tycker om. Tyvärr lämnade jag den inne när de andra fick semester och glömde den dessutom eftersom det enda jag tänkt på i sommar har varit vårt nya tomtavsnitt som vi arbetat fram så den ser inte helt nöjd ut. Kommer nog att byta ut den nu när jag inspirerats av dig!
Hälsar dig!

image.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon