rosita
Jag har, för 3:e året fått potatisbladmögel på tomatplantor och brunröta på tomaterna både i växthuset och på friland. Det är inte så kul när man måste kasta bort de flesta (3/4 av alla) tomaterna, trots att jag plockar bort angripna blad och grenar så fort det syns där.

Jag har inte odlat potatis på flera år, så smittan kommer inte från vår odling. I år odlade jag dock lite potatis, men skördade allt innan mitten av juli och det syntes inte till någon potatisbladmögel eller brunröta på dem.

Finns det någon här som kan det här med bladmögel och brunröta?
Eva i Västerås
Har du gjort rent växthuset riktigt ordentligt och bytt jord?
Mögelsporerna finns ju där redan. Förr svavelrökte man växthus. Nu får du väl storskura.
Jag vet inga genvägar.
rosita
Naturligtvis skurade jag hela växthuset både invändigt och utvändigt, som jag gör varje höst. Jag odlar i krukor och har därför ny jord varje år. Utomhus går det ju inte att skura och jag kan inte heller byta jord i landet. Jag antar att sporerna från bladmöglet kommer in i växthuset via fönsterna.

Det jag undrar över är hur länge sorerna nu kan finnas kvar i jorden i odlingen och hur vanligt det här är.
Någon som vet?
Eva i Västerås
Vilket elände.
Har man brunröta på potatis ska man ju inte odla där på 4 år minst. Men man ska ju kunna odla i andra delar av trädgården.
Men jag har hört att ekologiska potatisodlare erbjuder trädgårdsägare runt om potatis för att dom inte ska odla själva och smitta ner odlingarna. Det tyder ju på att det sprids vitt omkring.
Jobbigt att inte odla potatisväxter alls i flera år.
(Potatis, dahlior, tomater, paprika, chili, osv osv) Många av våra prydnadsväxter hör ju till samma släkte.
Piccante
Tyvärr sprids sporerna långt när vädret är gynnsamt. I koloniområden är det helt hopplöst att bli av med det. Man får försöka att odla resistent potatis och hålla god hygien.

masa
Bladmöglets sporer överlever inte länge i jorden utan sina värdväxter. Vinterkyla och även höga temperaturer tar död på organismen. Men om det finns potatis smittad med brunröta, kan smittan överleva en vinter i jorden, speciellt som vintrarna blivit varmare. Kvarglömda smittade potatisar som gror påföljande vår är en mycket möjlig, t.o.m. trolig källa till tidigt bladmögelangrepp. Därför bör man gräva upp och destruera sådana plantor. Detta gäller för övrigt även ofrivilliga lök- och vitlöksplantor, som kan sprida andra sjukdomar till nya lökodlingar.
rosita
Nu är det ju så att jag har inte odlat potatis överhuvudtaget och ändå fick vi potatisbladmögel på tomatplantorna. I år provodlade jag ytterst lite potatis och det blev ingen bladmögel på dem. Så vi har ingen smittad potatis kvar i jorden, ingen bladmögel efter potatisen, vi har bara potatisbladmögel på tomatplantorna. Jag kommer inte att odla tomater på några år framöver -cry-.gif , men försöker nu förstå hur jag ska veta när jag vågar prova igen. Jag vill inte råka ut för detta mer!

Hur långt kan sporerna färdas i luften? Jag menar, om en annan odlare 1-2 km bort odlar potatis eller tomater och får bladmögel, kan jag få in smittan då? Det går kanske inte överhuvudtaget att skydda sig mot eländet!?

Jag tycker att jag väljer sorter som är motståndskraftiga och sköter allt enligt konstens alla regler, men det blir ändå så här! Nåja, det är kanske bara att utesluta dessa grödor ur odlingen... Men kul är det inte...
Piccante
Sporerna färdas säkert 1-2 km. Har inga exakta siffror i minnet men googlade efter artiklar och råd om potatisbladmögel i somras och det är ett gissel. Konstigt nog lyckades jag med tomater på friland i år. Vet inte om det var för att sommaren var så torr. Bladmögel verkar ha en peak runt midsommar då det oftast angriper som flest plantor.
Bassam
Hej
Det kan man inte fri från mögel sporer, för att man har makt över sin trädgård, men har inte makt över graner trädgård, så det är viktigt att man rensa sin växthus på slutet av säsong, plus ska man ta bort skadad delar när de kommer, och man kan sprida på växter naturliga material mot svmpen som ( Kanel som blandad med vatten ), de har bra aktevitet mot svamp virus och bakteria ).

Obs

Det är viktigt kontrol över växthus miljö ( fukt temperatur och luft), och försöka ge inte svampen chansen att attackera växthuset.
H.Bassam
masa
CITAT (rosita @ 21-09-2013, 08:25) *
Hur långt kan sporerna färdas i luften? Jag menar, om en annan odlare 1-2 km bort odlar potatis eller tomater och får bladmögel, kan jag få in smittan då? Det går kanske inte överhuvudtaget att skydda sig mot eländet!?

Jag tycker att jag väljer sorter som är motståndskraftiga och sköter allt enligt konstens alla regler, men det blir ändå så här! Nåja, det är kanske bara att utesluta dessa grödor ur odlingen... Men kul är det inte...

Det går inte att skydda sig mot den luftburna smittan, förr eller senare kommer den. Svampen smittar när det är fuktigt och varmt, vid svalt väder är smittorisken mindre likaså vid varm och torrt. Om möjligt bör man försöka hålla bladverket torrt på tomatplantorna, dvs bra ventilation i växthuset. Vi brukar klara bladmögelangreppen bra i växthuset, medan frilandstomaterna är mer utsatta. Odlar man både potatis och tomater utomhus kan man tänka på den vanligaste vindriktningen och odla tomaterna över vinden och potatisen under, trots allt är det vanligast att tomaterna smittas av de egna angripna potatisplantorna.

Vi odlar motståndskraftiga tomatplantor utomhus, men det hjälper inte alltid. Förra året blev alla plantor angripna, medan det har gått mycket bättre i år, så ge inte upp.
rosita
Jag kommer inte att odla tomater nästa år och bara några få tidiga potatisar ska jag sätta. Eftersom jag har höns som får gå i landet från början av juli månad, så flyttar de ju runt bland sporerna också. Då är det kanske inte så bra att odla just tomater. Växthuset står helt intill landet och sporerna far säkert in genom fönsterna när de står öppna. Så jag kommer i vinter att planera vad som ska odlas framöver, utan tomater får jag plats med grödor som jag inte har prioriterat tidigare. Det ska nog bli bra i alla fall, för odla måste jag, det höjer min livskvalitet!

[attachment=78786:k_ksland...orumbild.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon