Full version: Maigold som buske?
Pius
Jag föll som en fura för Odlas roserbjudande men nu har jag börjat grubbla, var tusan ska jag placera den.

Kan jag ha Maigold som en buske i gräsmattan eller blir den för hög? (Grannen har en rosa buskros som jag är avundsjuk på, den blommar lääänge och är stor, tror inte de har någon ställning till den.)

Pius
niggle
Jag hade flera Maigold i en fd trädgård. De var mycket frodiga och blev till stora buskar, trots att det var sandmark vi bodde på. Nu har jag en liten trädgård och har inte möjlighet att ha stora rosenbuskar. Denna sorten var alltid frisk och doftar härligt. Rekommenderas varmt, men ge den plats att expandera. Jag tror din granne blir avundsjuk på dig.
Pius
CITAT (niggle @ 21-09-2013, 18:16) *
Jag hade flera Maigold i en fd trädgård. De var mycket frodiga och blev till stora buskar, trots att det var sandmark vi bodde på. Nu har jag en liten trädgård och har inte möjlighet att ha stora rosenbuskar. Denna sorten var alltid frisk och doftar härligt. Rekommenderas varmt, men ge den plats att expandera. Jag tror din granne blir avundsjuk på dig.

Tack snälla för tipset. Då ska jag absolut ha den som en buskros. Den har en så vacker färg och verkar vara så bra. Jag bor i zon 1 och har lerjord så jag hoppas det ska passa "damen".

Jag har Alchymist mot väggen och den är verkligen vacker, hoppas Maigold är liknande.

Pius
strandskatan
Jag kan inte svara på hur Maigold är som buske, för jag har mina två klättrande på varsin stolpe, men Maigold är en fantastisk ros, jättesöta knoppar, härliga blommor, vissnar snyggare än de flesta, blommar tidigt och remonterar snällt, mycket blåstålig. Bilden från 29 juni och de blommar fortfarande. Doften verkar vara mer i manlig än kvinnlig smak - påstås dofta lakrits har jag för mig.
Kajsa

Min blev ca 2 m som högst, en zon 4 ros som har frusit i botten här två år, om sommaren är varm kan man få enstaka blommor i augusti. I zon 1 ska den nog inte frysa ner.
niggle
CITAT (strandskatan @ 24-09-2013, 21:43) *
Jag kan inte svara på hur Maigold är som buske, för jag har mina två klättrande på varsin stolpe, men Maigold är en fantastisk ros, jättesöta knoppar, härliga blommor, vissnar snyggare än de flesta, blommar tidigt och remonterar snällt, mycket blåstålig. Bilden från 29 juni och de blommar fortfarande. Doften verkar vara mer i manlig än kvinnlig smak - påstås dofta lakrits har jag för mig.

Jag minns att jag tyckte att den luktade lite morot. Inte oangenämnt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon