Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 12:55
Hallon,
Nån som HAR odlat denna med famgång? Jag ahr förstått att den är värmekrävande och behöver lång utvecklingstid och så - men har nån lyckats med att ha en mängd plantor översållade med lila frukter?
Undrar Ingrid ( ja gfast än slänger jag itne ut tomatodlandet!!)
Kanske inte översållade precis. Men 2-3 rätt stora auberginer per planta brukar jag få. Jag odlar i stora hinkar som står i kallväxthuset så snart det blivit tillräckligt varmt där.
2002 provade jag för första gången att odla små, gula asiatiska auberginer. Jag trodde att de skulle vara lättare än de stora lila, men så visade det sig inte vara. De kom jättesent och hann aldrig bli riktigt färdiga. Kanske beroende på att plantorna drabbades av auberginers stora gissel: Löss och ohyra. Det är svårt att spruta bort på de ludna plantorna.
Jag tänker i alla fall fortsätta att odla aubergin trots låg produktivitet. Plantorna och blommorna är verkligen vackra. Och sedan får man ju en liten bonus i form av några härliga auberginskivor att lägga på grillen och kanske en liten moussaka på hemodlade auberginer.
Drömmer Jennyn
Annika zon 4
10-01-2003, 13:50
Jag odlade auberginer för första gången 2002. Jag hade dom i kallväxthus i stora blomkrukor. De gav faktiskt ganska rejält med frukt. Jag kunde dela med mig till grannarna. Jag provade även och satt en planta på friland under fiberduk. Det funkade. Men nu var ju denna sommar så pass varm, så i år kanske det inte fungerar. När kylan slog till och jag inte ansåg att det var värt besväret med att hålla varm i växthuset, tog jag in mina plantor. De fortsatte att växa och ge frukt. Den sista plantan lyckades jag "klara" till några dagar före jul. Jag gav den extra belysning men annars behandlade jag den som de andra krukväxterna.
Jag lyckades också sommaren 2002. Odlade blandade sorter ur fröpåse från england. Vita långa smala, små runda lila och vanlig. Problemet var att de fick spinn. hade dem i jordsäckar, 2 per stor säck, mot en het vägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.