|
Sitter och skriver ett brev till en som bor i Canada och att jag kanske ska ta en sväng i skogen imorgon för att se om det finns några lingon kvar. Så kom jag på att vad heter lingon på engelska? Ok, lingonberry. Hamnade på Wikipedia och där är ett foto på rostat bröd med lingonsylt på.  Öh, va?! Är det verkligen representativt?  Brukar ni ha lingonsylt på rostat bröd? Känner ingen som har det. Sonen råkade ta det av misstag i st för jordgubbssylten en gång och ha sa att det gick väl men han har inte gjort om det. Eller är det kanske vanligare i de andra skandinaviska länderna?
Eva i Skåne
20-09-2013, 20:05
Nej, jag har lingon till nåt som de flesta tycker är knepigt - rotmos, men på rostat bröd han jag aldrig tänkt tanken ens.
kerstin z5-6
20-09-2013, 20:34
På rostat bröd ? Hua representativt är väl till köttbullar ,meatballs , eller något kött som en syrlig smakbrytare
Rostat bröd icke. Rotmos nej fy! Men havregrynsgröt, köttbullar, stek med potatis, och när jag var liten ihop med morfar lingon och mjölk!
Tycker det låter jättegott men jag har aldrig smakat den kombinationen.
Aqvakul
20-09-2013, 21:22
Det ska jag banne mig testa..
Banan, choklad och lingon är en god smakkombination i tårtor. Likaså är lingon och gin tillsammans gott till ex vilt eller paté. Men jag har aldrig testat eller hört talas om lingon till rostat bröd - ska testa.
Kan det vara något som äts i Norge eller annat land, tro? Som sagt, känns inte som en särskilt representativ bild.
*Stintan*
20-09-2013, 21:35
Kan mycket väl tänka mig att ha lingonsylt på rostat bröd. Varför inte? Till rotmos nej tack  men gärna till blodpudding med bacon, plättar, köttbullar, potatisbullar med fläsk, gröt eller varför inte lingon med mjölk och knäckebrödsbitar. Mjuk pepparkaka med lingonsylt i är jättegott. Har alltid lingonsylt i filmjölkslimpa också.
skånepåg
20-09-2013, 21:41
Lingonsylt och banan på bröd är smaskens, och nutella och banan likaså kanske lingonsylt på där med så, många konstiga kombinationer är smaskens
Inte till rotmos, men på rostat bröd....Ja det fungerar. Ska testa med lingon till rotmos nästa gång. Hörde en vännina säga att hon hade kryddpeppar i ärtsoppan...  Helt galet i min värld, men det var gott, så kanske lingon till rotmosen går också. Nu är jag IOFS dålig på lingonsylt över lag. Lider av traumat med "vitkålslingon" sedan skoltiden.
kerstin z5-6
20-09-2013, 21:47
ja guud vitkål och lingon är en förfärlig kombo.. yack
Lingonsylt och råriven vitkål är bland det vidrigaste som finns - bara lukten kan få mig kräkfärdig.
Skönt att höra att jag inte är ensam om att avsky "vitkålslingon" som serverades i tid och otid. "Du måste äta upp allt du fått" Hette det.
En helt ny bild på Lingonsylt för mig ! tror du de har förväxlat det med Cranberry ? Här äter vi Lingonsylt till raggmunk och stekt fläsk eller till stekt fläsk med löksås eller till köttbullar med potatis eller stekt fläsk och potatismos :)ja även till stekt blodpudding och fläsk !
Piccante
20-09-2013, 23:25
Lingon äts väl även till fisk? Tycker inte det verkar vara en lockade kombination heller. På rostbröd har jag aldrig testat men det låter inget vidare.
Till fisk !är du galen
Piccante
20-09-2013, 23:54
CITAT (Motti @ 21-09-2013, 00:29)  Till fisk !är du galen  Tror det är lutfisk som äts med lingon?
Biggan_
21-09-2013, 00:44
På rostat bröd, njäää, tror inte det! Men till kålpudding och kåldolmar är det jättegott och till köttbullar förstås. Jag är väl ett undantag då som gillar vitkål med lingon, men till rotmoset hoppar jag gärna över lingonen.
Kryddan03
21-09-2013, 02:53
CITAT (Piccante @ 21-09-2013, 00:54)  Tror det är lutfisk som äts med lingon? Lutfisk har jag inte hört. Däremot lingon till stekt makrill eller strömmingsflundra. Vet inte om det är en typisk västkustföreteelse, men gott är det!
Piccante
21-09-2013, 09:52
CITAT (Kryddan03 @ 21-09-2013, 03:53)  Lutfisk har jag inte hört. Däremot lingon till stekt makrill eller strömmingsflundra. Vet inte om det är en typisk västkustföreteelse, men gott är det!  Det har du säkert rätt i. Jag har inte ätit det själv men det är ju en norsk/ bohuslänsk sed med lingon till stekt makrill.
malcolm
21-09-2013, 10:29
Sylt och mat, nej fy!
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-09-2013, 10:41
CITAT (Piccante @ 21-09-2013, 10:52)  Det har du säkert rätt i. Jag har inte ätit det själv men det är ju en norsk/ bohuslänsk sed med lingon till stekt makrill. Till makrill äter vi inte lingon men till strömmingsflundra gärna
Fast inte har man tranbär heller på rostat bröd, Motti? Lika udda det, samma typ av smak med sötma och syrlighet. Och sedan är det väl stekt strömming, potatismos och lingonsylt som man brukar få på lunchrestaurangen? Hemma äts det mest till raggmunkar och tjockpannkaka av mig och sonen. Och isterband! Och jag tycker det är gott med vitkål och lingon. Eller rivna morötter och lingon till raggmunkarna och gärna lite keso - jättegott ihop! Fast keson ska inte blandas med lingonen för då får man det är som skär sig på samma sätt som när man blandar ihop lingon och mjölk. Ingen fel på smaken men färgen och konsistensen...  Malcolm, om du inte har sylt till mat, använder du lingonsylt överhuvudtaget? Och till vad i så fall? Min man är precis som du, han kan knappt sitta vid samma bord som oss andra när det är sylt eller gelé till maten.
Har nästan alltid hemma lingonsylt och äppelsylt. Det är för mig nästan oumbärligt till vissa rätter. Det enda jag har lite svårt för är hjortron. Men lingon är smaskens till det mesta faktiskt.
Kryddan03
21-09-2013, 20:38
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-09-2013, 11:41)  Till makrill äter vi inte lingon men till strömmingsflundra gärna Stekt makrill med lingon är ganska vanligt här på västkusten. Eller menar du att ni inte äter det i just din familj?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|