BigDaddy
Hej

Vi har sålt vårt hus & flyttar. Nu skulle jag vilja ha med mig vissa buskar & växter & undrar när bästa tiden för att gräva upp dem är, & flytta dem?
Dessa växter är det:
(Bor i Götet - zon 2-3 tror jag)

Persikoträd, Riga. Fortfarande alla löv kvar, gröna.
Vinbärsbuskar
Rabarber
Smultron
Vinranka
Äppleträd
Pion
Kaprifol
Klematis
Ros

Jag flyttar 1 januari så längre fram än så går inte. Har tillgång till tomt redan nu.
Huggorm
Nu är bästa tiden. Värmen är förbi så några behov av stora mängder vatten finns inte längre. Samtidigt är det tillräckligt varmt för att rötterna skall kunna växa och återhämta sig lite både nu och till våren innan värmen kommer tillbaka igen
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 20-09-2013, 21:46) *
Nu är bästa tiden. Värmen är förbi så några behov av stora mängder vatten finns inte längre. Samtidigt är det tillräckligt varmt för att rötterna skall kunna växa och återhämta sig lite både nu och till våren innan värmen kommer tillbaka igen

Läste ngnstans att persikan bör tappa alla löv först, men det stämmer inte då?

Tackar & bockar för er hjälp!
Huggorm
Jag har ingen speciell erfarenhet av persika, det var mer allmänt
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 21-09-2013, 22:52) *
Jag har ingen speciell erfarenhet av persika, det var mer allmänt

Ok tack.

Nu vart det dock ändrat här. Nu får jag lov att flytta först 5 okt. Tror du det funkar bra det med?
Huggorm
Ja, det är helt okej
BigDaddy
Skönt att höra. Tusen tack! smile.gif
Ormrot
Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar, men visst vet de nya ägarna om att du kommer att gräva upp träd och buskar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon