sandra9
Hejsan
Sedan värmen i juli/augusti har min gäsmatta börjat att helt dö ut på srora områden. Jag trodde gräset skulle komma tillbaka när det började regna, men tyvärr det är inte minsta liv. Områdena som är mest drabbade ligger på södersluttningar och jag har varken gödslat eller stödvattnat på hela sommaren.
Jag undrar om någon har ett vettigt råd att ge mig. Skall jag försöka så om och toppdressa områdena eller skall jag "hyvla" av och lägga på ny jord och sedan så om. Tacksam för tips.

/Lasse

Peztis
Välkommen till Odla!

Tråkigt att ingen har svarat dig ännu. Jag hade nog krattat upp där och antagligen sått i med nya fröer, inte grävt bort osv.
Ett alternativ kan även vara att gräva upp små ruggar där du kanske inte vill ha gräs, dela dessa till små plantor och sticka ned dem här och där. De kommer att sprida sig och täcka upp området rätt fort. Jag har gjort så på vissa ställen men jag har inte haft ett så stort område som du har, visserligen.

Det blir ju alltid torrast högst upp och har du sedan väldigt bra dränering under eller att det är berg nära jordytan, ja då kan det bli sådär. Så troligen får du hålla efter gräsmattan just där om/när det blir dessa varma och torra somrar igen.

Eller så gräver du upp området och anlägger en snygg och torktålig rabatt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon