theseraphim
Har funderat länge på det här med att allt mer p-skolor pratar om att hösten är bästa planteringstiden för man slipper vattna så mycket osv. Själv är jag tveksam till om den fördelen väger upp nackdelen med att ju kortare tid en planta har att rota sig på desto sämre blir dess möjlighet att överleva vintern. Min farfar som var gammaldags trädgårdsmästare tyckte det hela med höstplantering var citat "skitsnack och säljsnack!" och bara var ett sätt för plantskolor att kunna bli av med så mycket varor som möjligt innan vintern. Jag har ju min åsikt och jag håller nog på min farfar att då plantskolor vill ha så mycket omsättning som möjligt och till skillnad från för då många stängde under sommaren/hösten så måste de nu ha öppet den tiden också vilket skapat ett behov av nya reklamtrick.
Bassam
Hej

Tiden på plantering är skilnad mellan växterna, de informationen kommer fån forskarna, så behöver man inte chansa hela tiden, så upptäcker man växthus, för att man ger växter miljö som behöver för plantering, på alla säsongen, tiden farfar går bort nu,

H.Bassam
theseraphim
Men faktum kvarstår ju att om växten inte är rotad så är den inte lika vintertålig.
kerstin z5-6
För de norra delarna z 5-8 är det dessutom sällan lyckat med höstplantering överhuvudtaget förutom lökväxter.
theseraphim
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-09-2013, 16:57) *
För de norra delarna z 5-8 är det dessutom sällan lyckat med höstplantering överhuvudtaget förutom lökväxter.

Det är ju lite det jag menar för det är ku inte så att det finns unika sorters träd/buskar som måste planteras på hösten utan detta fenomen har ju ökat i takt med att allt mer plantskolor har öppet året runt. Plantagen tex kör ku mycket med detta och det är ju vara och kolla hur mycke plantor de har kvar efter våren så fattar man ju varför de tycker att höstplantering är da shit:). Tycker dock det är tråkigt när man ser vissa sälja en ny vända av tex thujaplantor för häck i september... Det är ju som att be om en brunfläckig thujahäck till våren. Det är väl tyvärr så att pengar styr...
Ormrot
Jag bor i zon 5 och planterar mycket gärna på hösten. Med höst menar jag augusti och första halvan av september. En del kanske kallar det för sensommarplantering? Jag har mer tid och ro att gräva och plantera på slutet av säsongen och det blir ju mindre vattnande, så jag är väldigt glad att utbudet framåt höstkanten har blivit mycket bättre på senare år. Jag undviker att plantera knappt härdiga och dyrbara växter på hösten, men krukodlade buskar och träd, barrotade pioner och de flesta härdiga perenner har hittills gått alldeles utmärkt. Kan på rak arm bara minnas att jag misslyckats med trädgårdsiris (men jag verkar misslyckas med i. germanica oavsett tid på året).
theseraphim
Perenner o lök är ju sak då de har ett annat levnadssätt typ men jag tänker mer på buskar o träd. Tycker det är tråkigt när man hör om folk som planterat en hel häck på hösten och på våren är den halvdöd.
kerstin z5-6
Augusti är sensommar , men ofta har jag första frostnatten redan i slutet av den månaden , snön kommer i oktober, alla träd buskar rosor samt sensommarblommande eller lite känsligare perenner har dött här vid höstplantering eftersom etableringstiden och rotbildningen varit för kort. Sen sommar är ok för plantering av pion , krukodlade perenner men helst inget vedartat
theseraphim
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-09-2013, 13:42) *
Augusti är sensommar , men ofta har jag första frostnatten redan i slutet av den månaden , snön kommer i oktober, alla träd buskar rosor samt sensommarblommande eller lite känsligare perenner har dött här vid höstplantering eftersom etableringstiden och rotbildningen varit för kort. Sen sommar är ok för plantering av pion , krukodlade perenner men helst inget vedartat

Undrar då bara om plantskolor o gardencenter i din närhet förespråkar höstplantering? Plantagen gör ju det i hela Sverige eftersom de är ett centralt styrt företag osv men mörker du av att andra gör det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon