osk
Jag har fem stycken Japanska underblommor i krukor, som nu börjar bilda frön. Den som blommande först är full med mogna frön som har börjat ramla ner.

Jag hade tänkt ta upp knölarna och förvara frostfritt över vintern. Finns det då någon vits med att samla in fröna? Eller är det tvärt om, om jag samlar frön och sår i vår är det då någon vits att försöka förvara knölarna?
Jag har antagit att ju äldre och större knölarna är, desto större blir plantan?

Om jag samlar in fröerna, ska jag bara förvara dom torrt och svalt?
Jag har försökt hitta hur stor chans det är att ett frö kan gro, om varje blomma bildar ett frö skulle jag kunna samla in hundratals frön och så många plantor hade jag inte tänkt ha smile.gif
kentbra
Den ska vara lätt att föröka med frö.
färska frö kan gro på redan 3 till 4 dagar.

Jag köper gärna frö av dig ocj provar att dra upp dem här i Thailand.
PMa mig

Kent
Peztis
Alla blommor kommer inte att bilda fröer.

Mitt tips är att du samlar fröerna och i vår så sår du några av dem. Det du inte vill ha kan du ju ge bort, sälja eller byta (i t ex frökedjorna).

Att så dem är enkelt, jag har gjort det flera gånger.

Man ska även kunna bevara rotstocken så som man förvarar dahlia-knölar. Jag lyckades dock inte med det. Fördelen är ju att man får en ännu större växt (även om en frösådd hinner växa sig bra stor på en säsong den med).

Jag har även lyckats övervintra en stickling jag tog på Mallorca.
osk
Ok, låter som en bra idé att samla ihop fröerna och så några i vår ifall rotstockarna inte överlever smile.gif

Kent, så länge det inte kostar en förmögenhet att skicka fröerna till Thailand så behöver du inte köpa dom, jag skickar ändå. Skickar ett PM.
Eva i Skåne
Jag har sått av frö jag fått flera gånger. Det är jättelätt. Dock får jag bara en färg på blommorna. Frön från gula blommor blir gula, cerise blir cerise osv.

Jag har köpt knölar ett år för jag skulle så gärna få se dessa med olika färg från samma planta, men dom har inte hunnit blomma sad.gif
Har dina blommat som utlovat så tror jag det är idé att försöka förvara knölarna, eftersom jag, som sagt, inte tror du får flerfärgade plantor från frön.
Peztis
Jag har inte heller fått de där distinkt flerfärgade. Däremot har jag fått vita och cerica på samma samt med meleringar däremellan.
osk
Har inte fått olika färger på samma planta, det var inget dom utlovade heller (visste inte att det finns såna varianter). Alla fem är dessutom cerisa, fast någon borde ha varit vit och någon röd, men det gör inget iofs.
Men det lockar ju att ha chans att få större plantor nästa år, så hoppas att knölarna ska klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon