Full version: Vildvin
Gröna mormor
Jag har nog gjort något jättedumt, köpt en vildvinsplanta nu. När jag planterat den och klippt upp bindningen, var den bara i en enda röra. När jag försökte dela på rankorna och fästa upp dom, såg det ut som om dom växte neråt. Den har förmodligen stått på ålantskolan hela sommaren och växt ihop. Vad skall jag göra, klippa ner den eller bara låta den vara och hoppas att den klättrar uppåt själv till våren?
Bassam
Hej
Du kan hjälpa den att klättrar uppåt riktigt, och den ska forsätta fram tiden,
H.Bassam
strandskatan
Det tjänar ingenting till att binda upp dem, rankor som inte hittar något att klättra på när de växer ut fäster inte i efterskott. Jag antar att du ska ha dem att klättra mot en vägg? Lägg bara rankorna ner längs med väggen, så fäster nytillväxten mot väggen i vår. Det här gäller om du har det självklättrande vildvinet som fäster sig med "sugkoppar". Kanske det finns andra sorter som jag i så fall inte vet något om - så här fungerar i alla fall mitt vildvin.
Gröna mormor
CITAT (strandskatan @ 24-09-2013, 22:21) *
Det tjänar ingenting till att binda upp dem, rankor som inte hittar något att klättra på när de växer ut fäster inte i efterskott. Jag antar att du ska ha dem att klättra mot en vägg? Lägg bara rankorna ner längs med väggen, så fäster nytillväxten mot väggen i vår. Det här gäller om du har det självklättrande vildvinet som fäster sig med "sugkoppar". Kanske det finns andra sorter som jag i så fall inte vet något om - så här fungerar i alla fall mitt vildvin.

Jag skall ha den att klättra på ett plank och det är den sorten med sugkoppar jag köpt. Frågan är om jag skall klippa den eller bara låta den vara i den "röran" som den är.
strandskatan
Röran av grenar kommer ju aldrig att reda ut sig av sig självt, så låter du den bara vara kommer du alltid att ha härvan kvar. Bladen faller ju snart av, det blir kanske lättare att reda ut den då, och sen lägga ut grenarna längs med marken? Annars tål den vilken brutal klippning som helst, jag vill inte att min (ursprungligen en planta, som nu slagit rot på flera ställen med på-marken-liggande grenar) ska växa för högt upp på väggen, så jag klipper av den minst en minst en gång om året - för övrigt fäster vildvin inte särskilt hårt, så ibland blåser stora delar ner av sig självt, då klipper jag den jämn, och den växer upp igen jättesnabbt.
Gröna mormor
CITAT (strandskatan @ 26-09-2013, 07:14) *
Röran av grenar kommer ju aldrig att reda ut sig av sig självt, så låter du den bara vara kommer du alltid att ha härvan kvar. Bladen faller ju snart av, det blir kanske lättare att reda ut den då, och sen lägga ut grenarna längs med marken? Annars tål den vilken brutal klippning som helst, jag vill inte att min (ursprungligen en planta, som nu slagit rot på flera ställen med på-marken-liggande grenar) ska växa för högt upp på väggen, så jag klipper av den minst en minst en gång om året - för övrigt fäster vildvin inte särskilt hårt, så ibland blåser stora delar ner av sig självt, då klipper jag den jämn, och den växer upp igen jättesnabbt.

Tack för råden och för bilden, det är ungefär så jag tänkt mig det hela smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon