Christa
En familj i närheten har ett litet äppelträd som ser ut som en buske. Det är helt översållat med stora fina äpplen och ägaren trodde inte att det är mer än 3 år sedan han planterade det. Kanske det är något längre sedan men ändå ett väldigt ungt träd och synnerligen lättplockat.

Jag fick ett par äpplen och tog kort på det ena. Är det någon som vet vad det är för sort? Jag har inte smakat på det än men han sa att dom är mogna nu. [attachment=78798:Ok_nt__pple2.jpg]
Roggan
Ser ut som ett Aromaäpple.
Christa
CITAT (Roggan @ 23-09-2013, 23:50) *
Ser ut som ett Aromaäpple.

Tack Roggan! Det var det jag kom fram till när jag också när jag kollade på nätet men jag ville fråga förutsättningslöst och inte ge några ledtrådar.

Jag var väldigt osäker på om min slutsats var rätt eftersom dom här var så röda men våra egna Katja är också rödare än vanligt i år och det har ju varit mycket sol.

Att dom är stora och att dom mognar nu stämmer ju på Aroma och plantan var köpt på Blomsterlandet och den ingår i deras sortiment.

Känner du till hur snabbt Aroma normalt ger frukt?

Ser trädet normalt ut som en liten buske eller beror det på hur dom har klippt det?

Trädet är nog 1,5 meter högt och 1,5 meter brett och har massor av grenar som en buske och varenda gren dignar av stora äpplen.
Roggan
Hur snabbt trädet sätter frukt beror rätt så mycket på vilken grundstam det är på trädet. Olika grundstammar har olika egenskaper. Storleken på trädet, härdighet och bördighet (hur snabbt trädet ger frukt). Därför är det svårt att säga hur snabbt det ger frukt. Ex på grundstammar är A2 (ger frukt senare - tre till fyra år kanske, är mycket härdig och ger rätt så stora träd), B9 (ger frukt tidigt - ett till tre år, mycket härdig och blir ett litet träd med litet rotsystem. Behöver växtstöd hela livet och regelbunden vattning pga det lilla rotsystemet), MM106 (ger frukt tidigt - kan bära frukt redan i plantskolan, inte så härdigt, rekommenderas främst i sydligaste delen av landet, blir ett medelstort träd)...

Ser trädet mer ut som en buske har de kanske klippt det lite tokigt, eller så har antagligen toppen på trädet blivit skadat så den delen har dött. Frostskador eller skador av ex rådjur eller älg kan vara några orsaker. Trädet vill fortsätta växa och skjuter då nya skott längs stammen. Man kan kanske bygga upp ett träd med krona genom att allt eftersom ta bort de nedersta grenarna under några år så att man får en öppen krona i trädet. Man sparar då de tre till fem översta grenarna som bör vara riktade åt var sitt håll. Om du googlar på skålformat träd eller vasformat träd så hittar du säkert bilder som visar vad jag menar. Det kommer att bli ett träd som är lågt och har en vid krona. Utrymmeskrävande jämfört med ett med genomgående stam. Men och andra sidan bildar Aroma ofta dåliga genomgående stammar. Då är det bättre att göra en skålformad krona.
Hoppas jag inte rörde till det nu. Lite svårt att förklara utan bilder.
Christa
Tack Roggan!
Vi letar hus på landet för att få plats att odla mer och när vi hittat drömstället så vill vi plantera frukträd som inte blir större än att man kan plocka frukten utan stege. Vi vill också ha frukt så snabbt som möjligt.

Därför blev vi intresserade av det här lilla trädet och är det så att det blivit en buske på grund av felklippning så skulle vi vilja lära oss hur man skall klippa för att få det just så.

Vi har tänkt köpa ett träd på svagväxande grundstam men att en del får så litet rotsystem så att trädet måste ha stöd hela livet och dessutom behöver vattnas regelbundet visste jag inte.

Tyvärr vet ju sällan folk vad det är dom har köpt och jag vet i och för sig inte om det alltid står på någon lapp på trädet vad det är för grundstam.

Jag skall ta ett kort på det aktuella trädet och lägga i tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon