Full version: Rådjursstängsel
Nenna på Aspö
Hej!
Jag börjar tröttna på rådjursuschlingarna som trampar runt i mina rabatter och äter upp mina grönsaker. Nu tänker jag sätta upp stängsel och behöver tips på hur man kan göra det på ett snyggt sätt.
Det är två ställen jag tänker stängsla av. Det ena är tomtgränsen mot grannens våtmark/rådjursparadis som nu består av en låg gråstensmur. Det andra är själva köksträdgården, den ligger iett hörn mellan två uthus och ett stängsel mot grannen, det är bara en sida som är öppen och behöver avskärmas.

Jag vet att jag "borde" sätta fårstängsel runt hela tomten för att vara något sånär säker på att hålla rådjuren ute, men det tycker jag både är för fult och skulle få mig att känna mig instängd. Jag vill ha något som är diskret eller hyggligt estetiskt och samtidigt gör gör rådjurens liv litet svårare så att de kanske väljer en annan trädgård i första hand.
jaj-51
Hej.
Jag använder el stängsel, funkar till 100% rådjuren stannar i grannarnas trädgårdar.

Ett lågt runt grönsakslandet håller kattorna borta också tummenupp.gif
Gossen Ruda
För min del räcker det med 2 meter långa käppar och trådar spända med 20 cm mellanrum.
Ålgryte
Jag har hittat (hittills !) fungerande elektriska rådjursskrämmor tummenupp.gif och hoppas de ska hjälpa även i vinter! I väntan på stängslet kanske det är en lösning?
theseraphim
Gyttorp magnum brukar fungera utmärkt varje gång.
gnon49
Det där med att blanda blodmjöl,vatten och ammoniak verkar ha gjort susen hos mig, åtminstone i år. inte en blomma uppäten sedan jag i ren ilska blandade ihop smeten efter ett rådjursbesök i våras. T.o.m för en mänsklig näsa luktar det skunk, för rådjur förhoppningsvis än värre. Men det var det värt. Men om det håller i längden vet jag inte.
Nenna på Aspö
CITAT (gnon49 @ 23-09-2013, 20:43) *
Det där med att blanda blodmjöl,vatten och ammoniak verkar ha gjort susen hos mig, åtminstone i år. inte en blomma uppäten sedan jag i ren ilska blandade ihop smeten efter ett rådjursbesök i våras. T.o.m för en mänsklig näsa luktar det skunk, för rådjur förhoppningsvis än värre. Men det var det värt. Men om det håller i längden vet jag inte.

Min mor har använt den blandningen i femtontalet år och det håller fortfarande rådjuren hyggligt stången, de håller sig i den bortre delen av deras (rätt stora) trädgård. Jag lär nog få ta till sådana knep också, men vi har ett rådjursstråk tvärs över tomten och jag misstänker att rent fysiska stängsel behövs som komplement till "lukta-illat". Även skrämmor känns som att de kanske kan behöva kompletteras.

Theseraphim: Jag vägrar av principiella skäl skjuta rådjur. Jag överlåter det åt exet som valde att byta ut mig mot en jägarexamen. Nog sagt om det...

Jag glömde att tala om att jag tittar ut över muren och våtmarken från vardagsrummet, så elstängsel känns rent spontant tveksamt ur estetiskt perspektiv. Jag ska fundera på stolpar och tråd, men fler kreativa ideer mottages tacksamt!
jaj-51
CITAT (Nenna på Aspö @ 23-09-2013, 21:57) *
Jag glömde att tala om att jag tittar ut över muren och våtmarken från vardagsrummet, så elstängsel känns rent spontant tveksamt ur estetiskt perspektiv. Jag ska fundera på stolpar och tråd, men fler kreativa ideer mottages tacksamt!

Elstängsel är stolpar och tråd, skillnaden är bara en liten isolering där tråden fästs i stolpen.
Det behöver inte se ut som en hästhage med vita breda band och skyltar med varningstext.

Men Gossen Rudas system fungerar ju och sparar många slantar och blir mycket billigare.

Nenna på Aspö
CITAT (jaj-51 @ 24-09-2013, 07:39) *
Men Gossen Rudas system fungerar ju och sparar många slantar och blir mycket billigare.

Det är ju en faktor klart värd att beakta, då blir det mer pengar över till trevliga växter!
Gossen Ruda
Tänkte visa en bild som jag tog i helgen efter att ha bytt ut några grindar till den slutgiltiga versionen. Staketet består av tryckimpregnerade stolpar 45x45 som är nerslagna i jorden med ett fäste. Dessa är 90-100 cm höga. Grindstolparna är kraftigare. På dessa 2 vågräta bräder av trallvirke. Detta är basen för div olika typer av nät, kycklingnät eller som här även krenelerat galler. Detta håller ute hare och grävling. Stolparna är förlängda med klena slanor opp till 2 meters höjd. Mellan dessa uppspända trådar. Detta håller ute rådjur och älg. Översta brädan är senare försett med ca 3 dm högt plastnät eftersom jag upptäckte att katter kan hoppa upp på brädan för att sen hoppa ner på andra sidan. Näten måste gå ner i jorden en bit för annars gräver sig grävlingen in, av samma orsak måste jag ha betongplattor under grindarna. Överdelen är mycket klent byggd, en älg skulle lätt bara kunna kliva in men än så länge har det inte hänt. Titta i Naturbilder för mer älginfo.

theseraphim
Gossen "Guantanamo Bay" Ruda....smile.gif
jaj-51
Ser ju säkert och bra ut tummenupp.gif

Bar nu inte vildsvinen kommer och testar ....
Nenna på Aspö
Tack för tipset Gossen Ruda, men det är ärligt talat inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag får hitta på något alldeles själv.
Gossen Ruda
Mitt är ett kombinerat hare/grävling/katt/rådjur/älg-stängsel och ser ut därefter. För rådjur räcker det med käppar som sticker upp 2 meter på kanske 2 meters avstånd och sen trådar spända med 20 cm avstånd.
Linderödsåsen
CITAT (Nenna på Aspö @ 22-09-2013, 21:30) *
Jag vet att jag "borde" sätta fårstängsel runt hela tomten för att vara något sånär säker på att hålla rådjuren ute, men det tycker jag både är för fult och skulle få mig att känna mig instängd. Jag vill ha något som är diskret eller hyggligt estetiskt och samtidigt gör gör rådjurens liv litet svårare så att de kanske väljer en annan trädgård i första hand.

Jag var i samma situaltion fast med en bunt hjortar. Vi valde i våras att sätta upp ett rådjurss/viltstängsel från Allox. Sagt och gjort åkte 175 cm's stolpar upp och ett nät på ca 150cm (vi har jordankare längs ner som man inte spikar i). Grannarna började efter ett tag att undra när nätet skulle komma up...Det var redan monterat :-)
Vi spikade upp nätet med märlor och monterade spänntråd uppe och nere.

Jag skickar med ett bildkollage på hur det kan se ut...
Nenna på Aspö
Tack för ideer!
Jag har inte mer än 6 meter mellan huset och tomtgräns och kommer inte att kunna undvika att se mitt stängsel hur jag än bär mig åt, antingen får det bli något nästan osynligt typ ovan eller så bygger jag något mer spaljeliknande. Jag får fundera över vintern och undersöka om jag kan fästa stolparna i naturstensmuren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon