Full version: vad är detta?
orkideh89
Hej!
Det växer en tunn vitt hinna runt mina gurkplantor. Nu har det spritt sig även på pumpan som finns i närheten. Det verkar som om den kväver växten. svamp?
Vad är det? Hur blir man av med den? Tacksam för tips!
Huggorm
Det ser ut som spinn. Läs mer här: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=76223
orkideh89
Hej !

Tack för tipset om tråden H.
Jag har läst igenom hela 4 sidorna och det verkar vara en hård kamp. Jag som klippt blad och grenar och lagt bland andra kallkompost i trädgården. De kanske växer som bara den, eller kanske regnar det på den och dör (hoppas jag). men det verkar som att jag ska kassera all blomjorden sedan så inga ägg/larv blir kvar.

I min växt hus har en rad på ena sidan gurkor och en rad på andra sidan tomatplantor som har klarat sig bra från det där tunna via hinna med små prickiga saker.
Jag är rädd att om jag sprutar hårt kan det komma upp i luften och sätta sig på andra plantor eller att de rinner ner i golvets stenar och lägger sig mellan skarven och vila där. eller vad tror du?

Bassam

Hej

De kommer med varm och torr väder, man kan bli fri av dem om man jobba lite med:
1 alla skadad växter måste stå ute.
2 duscha skadad växter flera gångar på dagen.
3 städa noga området, insekter ungarna kan gömma sig på olika stället.
4 rensa med lösning som innehåller såpa och T sprit.
5 du kan byta jord på grund av insekter finns i jorden.
6 ta skadad växter ut borta från friska annars insekter smitta friska växter.
7 såpvatten med T sprit minskar insekter, så kan du spreja växter på den, glömma inte att spreja hela växter under och över blad.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon