Full version: Parfymjasmin
isalisa
Hej!

Jag bor i Italien men flyttar hem till Sverige i slutet av november. Jag har haft en fantastisk parfymjasmin klättrande på trädgården här och jag skulle vilja ta med "en bit" hem för att försöka ha inomhus (alt kommande växthus). Jag är helt novis på trädgårdar och undrar nu hur jag ska gå tillväga. Jag hittade en slags fröskida (ser ut som ett upp-och-nervänt V, varje "ben" ca 7-8 cm långt och kanske 0,5 cm i diameter) hängande från den härom veckan och tog hand om den, jag vet inte riktigt om det är så den här växten förökar sig...? Det fanns bara den här enda skidan.

Tack på förhand!
IreneH
Hej och välkommen till forumet! smile.gif
Jasminer går att ta frö på, så du kan testa att så de fröer du plockat.
Men för säkerhets skull, skulle nog jag också ha klippt av några grenar, sticklingar. Var bara noga med att sätta dem vått, exempelvis med blött papper runt nederdelen av sticklingen, så de inte torkar. Sen när du kommit hem kan du bara plantera i vanlig jord och vänta på att de ska rota sig. wink.gif
isalisa
Tack Irene! Jag ska testa båda sätten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon