Hej.
Jag har ett område i trädgården, ca 8-10 kvm, där det växte mycket ogräs och marken var full med tegelkross. Jag lade svart markduk på och baxade dit stora stenar, samt lade stockar runt om. Sedan har jag fyllt på med upp- och nedvända grässvålstuvor, halvförmultnad trädgårdskompost, diverse gräsrens etc. Nästa vår hoppas jag kunna plantera något, och jag undrar om ni kan hjälpa mig att tänka på någon form av marktäckare (på hela ytan tror jag). Det är söderläge och ganska så soligt. Vill ha något grönt/vackert/blommigt men utan vidare skötselkrav. Tänkte att tag på ngn form av marktäckande näva, kanske flocknäva, men gillar de full sol? Jag är inte bra på marktäckare, så kom gärna med ideer. Det behöver inte vara vintergrönt.
Detta är min experimenthöra, av modellen man tager-vad-man-haver när det gäller jord.
Tack för hjälp och hälsningar från Sara
Hej,
det är ju ett ganska stort område du ska täcka med växter, om du planterar någorlunda tätt slipper du ju massogräsrensning. Många plantor blir dyrt.
Om jag var du skulle jag satsa på de perenn-reor som just nu och en tid framöver finns på många ställen. Där kanske du ska gå på vad de har som öht kan vara lämpligt, hellre än att på förhand bestämma växter som du kanske får svårt att få tag i för rimligt pris. Och kanske har du också vänner som så här på hösten delar perenner och som kan dela med sig?
Bestäm en ungefärlig färgskala och kolla vad som finns på plantreor och i plånboken, så skulle jag göra. Du behöver mycket material för att fylla en så stor yta!
Hej Eklo.
Jo jag vet. Hade tänkt att kanske driva upp från frö. Har du någon åsikt om nävor?
Nenna på Aspö
24-09-2013, 18:32
Slottsträdgårdsmästaren på Engsholm hävdar att flocknävan visserligen klarar sig bra även i full sol men samtidigt blir vackrast i halvskugga.
Vill du ha en riktigt fin näva för soliga lägen skulle jag rekommendera nätnäva, G. renardii. Den har underbart gråludna, mjuka, pelargonlika blad och violetta blommor. I kombination med en "flod" av t.ex. Stäppsalvia eller Isop skulle det kunna bli väldigt effektfullt!
Hej igen,
jag har själv trädgårdsnävor - de blommar länge. Jag har två blå/violetta sorter: Johnson och Rozanne - båda brukar vara ganska lätta att få tag på. Går säkert också att så från frö (vet inte), men frösådda perenner tar ju sån tid att få nån storlek på! Tyvärr. En blandning av köpt och frösådda kanske. Men det blir ju mkt mer ogräsrensning om du måste plantera glest...
En annan metod är att köpa/så plantor som mkt lätt själva fröförökar sig i landet - det finns många, men t ex fingerborgsblommor gör det, och kungsljus och purpurklätt - de är alla tvååriga och fröplantorna är lätta att ta bort eller flytta om man inte vill ha dem där de behagar dyka upp...
Viktigast är kanske att du väljer en färgskala du gillar och letar efter den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.