lasseman
09-04-2004, 19:49
Hej,
Det står ofta att man kan odla i container tillverkad av tryckimpregnerat virke.
Finns det ingen risk att t.ex. persika mm tar upp giftiga ämnen från impregneringen?
Vilken sorts impregnering skall man använda?
Någon som har ett bra tips?
gmasterb
09-04-2004, 20:18
Förr i tiden var det verkligen skadligt med impregnering, nu är det dock inte lika farligt men tycker att man ska undvika färdigimpregnerat virke. Går alldeles utmärkt att använda linolja.
//Stefan
Ingrid på Västkusten
09-04-2004, 21:41
Vitsen med tryckimpregnering är att bevara virket intakt d v s förhindra att det ruttnar. Om det läcker ämnen ifrån tryckimpregneringen i högre grad ruttnar virket fort vilket ju inte är fallet. Numera innehåller tryckt virke mestadels kopparsulfat och lite lite arsenik.
Det är mer farliga ämnen i alla flytande gödningar bl a kadmium än vad som finns i tryckimpregnerat. Eller vad som finns redan i planteringsjorden man köper.
Jag kör med tryckt virke och sover gott om nätterna :-) det var nog mer cancerframkallande ämnen i min grillade korv framför påskbrasan ikväll (sotig korv)
Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
13-04-2004, 14:02
Håller med, chansade dock med att sätta vanliga pallkragar förra året och klädde invändigt med plast. Brydde mig inte om att ta in dom i höstas utan tänker se hur pass långlivade dom blir med att stå ute i ur och skur året runt med fuktig jord både under och inuti. Än tycker jag mig inte se någon skillnad, men det skall bli spännande och se hur lång tid det tar innan dom är passé...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.