Bee
I år tänkte jag göra ett nytt försök att övervintra några av pelargonerna. Dom står i krukor på framsidan av huset och är rätt fina. Blomningen i sommar har varit fantastisk.Nej, det bli inte pappas sommarstuga igen. Jisses vilka dyra pelargoner det blev! Elräkningen gick på 1.000:- ! Och blommorna dog ändå... Så nu tänkte jag knö in krukorna i vårt förråd. Där är frostfritt. Skall jag klippa ner plantorna eller är det bara att hiva in krukorna och titta till dom då och då?
Peztis
Du gör som du vill - nästan. Många klipper ned på hösten (och tar sticklingar) pga platsbrist samt att det blir ju lite mindre skräpigt. Jag har inte gjort det förutom det jag har tagit som sticklingar och haft inomhus under extraljus. Lite för att sprida riskerna också...

Ju svalare du har, desto mindre ljus behöver de. Kanske liiite vatten någon gång då och då men risken är tydligen större att man vattnar ihjäl än att de torkar ut.
Anna-Karin Lundberg
Jag ska övervintra min enda pelargon för första gången. Den måste stå i krypgrunden under huset. Där är frostfritt men jag vet inte exakt temperatur. Det finns två små fönster som släpper in en aning ljus, det är i alla fall inte beckmörker. Alla andra växter har klarat att stå där, så jag hoppas pelargonen gör det med. Annars kan jag inte ha pelargoner, det finns ingen annan plats för den.
hattstugan

Vinterförvarar Pelargoner och Fuchsiorna i de fönster som finns i huset! Har inte en massa andra växter som tar upp den platsen!
Har inga fönsterbrädor och det gör att det blir varmt om fötterna för växterna! Har max + 20 inne under vintern!

Växterna verkar trivas med det arrangemanget!
silos
När jag hade pelargoner hade jag dem i fönsterett och klippte dem till våren och de klarare sig fint.
Bee
Sticklingar, ja. Det tänkte jag inte på. Jamen det måste jag prova! Förr var det nästan enda sättet för mig att få krukväxter alls. Och jag har fönsterplats för sticklingar. De stora utekrukorna får inte plats inne. Kan myntorna överleva på samma sätt tro. Hm. Får prova!
Anki på Öland
Förvarar också mina pellisar inne under vintern i alla tillgängliga fönster - några hibiskusar och orkidéer får trångt men det går och dom flesta överlever smile.gif

[attachment=78832:130919_host.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon